جهاددانشگاهی واحد هنر | اخبار هنر و دانشگاه هنر(دفتر ایسنای دانشگاه هنر)
علی نورپور: برند سازی وهویت سازمانی عامل موفقیت در شرکت های دانش بنیان است
شنبه 17 آذر 1397

یک کارشناس تبلیغات با تاکید بر اهمیت برند سازی در شرکت های دانش بنیان گفت: هویت سازمانی و نقش پویای شرکت های دانش بنیان در برآوردن نیازهای جامعه می تواند نقش حائز اهمیتی در شکل گیری برند آن‌ها داشته باشد.
علی نورپور مدیر دپارتمان گرافیک جهاد دانشگاهی هنر در گفت و گو با خبرنگار ایسنای دانشگاه هنر درباره اهمیت برند سازی در سازمان ها گفت: برندسازی در دهه‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. برند به عنوان یک علامت تجاری حتی ارزشی بالاتر از منحنی عمر کالاها دارند. به این معنا که عمر یک کالای تولیدی در یک سازمان می تواند به اتمام برسد اما برند یک سازمان طول عمری به اندازه خود سازمان دارد.برندها بیانگر یک کیفیت یکنواخت، اعتبار و تجربه یک سازمان هستند. برندینگ یک امر اساسی، پایه‌ای و ضروری است. این برندسازی است که ارزش باور نکردنی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌آفریند.
این کارشناس تبلیغات در ادامه افزود: حتی بهترین کالاها با کیفیت ممتاز بدون برند نمی توانند در بازارهای بین المللی حتی داخلی حضور داشته باشند. برند در واقع هر نوع علامت، نشانه، اسم، شعار و لوگویی است که معرف یک محصول، شرکت یا فرد و مکان است. با پیشرفت تکنولوژی و دنیای آنلاین بازارهای جدیدی روبه رشد هستند. کالاها یا خدمات تولیدی مخصوصا در شرکت های دانش بنیان به سرعت می توانند در دنیا مطرح شوند. به عنوان مثال کالایی که دارای یک برند مشخص و معتبر است بعد از تولید در بازارهای مصرف دنیا مانند چین، هند، برزیل و...به دست مصرف کنندگان می رسند، این مصرف کنندگان مشتری برندهای معتبری هستند که کالا در آن تولید شده است.
نورپور در ادامه با اشاره به اهمیت خلاقیت در برندسازی گفت: برند سازی بر پایه بهترین ایده ها قرار می گیرند و از خلاقیت قابل توجهی در تبلیغات برای جلب توجه اذهان قشرهای مختلف مردم و جلب اعتماد آنها استفاده می کنند. تبلیغات برای برند سازی یک اهمیت فوق العاده ای دارد. هنر لازمه تبلیغات برای معرفی یک کالا می شود. به نظر من برندسازی یک استراتژی مدیریتی است که نیاز به یک فرهنگ دارد. وقتی شما بتوانید فرهنگ برندسازی را در جامعه سازمانی و تولیدی خود به صورت یک جنبش دربیاورید، به‌راحتی می‌توانید به یک محیط رسانه‌ای بخش‌بندی شده دسترسی پیدا کنید و هر کاری که مایل هستید در آن محیط انجام دهید مثل افزایش نفوذ در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از فناوری‌ها.
این دانش آموخته دانشگاه هنر با اشاره به هزینه های کم برند سازی اظهار داشت: امروزه برند سازی هزینه های زیادی ندارد. برندهایی که به صورت هوشمند طراحی شده اند با بهره گیری از ابزارهای جدید مانند شبکه های اجتماعی، رسانه های جمعی جهانی و... رشد جهان برند خود را سرعت بخشید و خیلی سریع آن را تقویت می کنند. اگر به تغییرات اقتصادی اخیر نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که برند‌ها در مقایسه با محصولات بدون برند عملکرد بهتری داشته‌اند و چرخه عمر محصولاتی که برندسازی شده‌اند از سایرین طولانی‌تر بوده و در این زمان چالش‌برانگیز کماکان برند‌های قوی در حال تقویت خود هستند و صاحبان آنها فرصت‌ها را تشخیص داده و تمام تلاش خود را در سال‌های رو‌به‌رو برای رشد خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
نورپور درباره اهمیت ایجاد هویت سازمانی در شرکت های دانش بنیان، گفت: هویت سازمان ویژگی‌هایی خاصی است که سازمان را متمایز و تشخیص‌پذیر می‌سازد.هویت سازمانی نباید با تصویر سازمان اشتباه گرفته شود. در حالی که هویت به سوی داخل متمرکز است، تصویر، به دریافت خارج از سازمان مربوط می‌شود. اما در شرکت های دانش بنیان به دلیل اینکه دانش و فناوری جزلاینفک و هویت این سازمان هاست، هویت می تواند یک مزیت رقابتی باشد. در اینجا به نظر می‌رسد تصویری که مشتریان و سرمایه‌گذاران از سازمان دارند می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.
این کارشناس گرافیک در ادامه افزود: هویت سازمانی می تواند شامل نشانه ها، نوشته، رنگ، نام، شکل و بسته بندی،شعارهای تبلیغاتی، موسیقی و حتی یک شخصیت و ... باشد. تمام این موارد در برند سازی یک سازمان اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. شرکت های دانش بنیان به دلیل اینکه تکیه گاه اصلی آنها علم و فناوری است می توانند از یک هویت یکپارچه بهره مند شوند و همین هویت را تبدیل به یک برند کنند.هر چند در برندها ما بر واژه ها و لوگوهاو به صور کلی عناصر بصری تکیه می کنیم اما هویت یک سازمان دانش بنیان خود می تواند یک مزیت کامل رقابتی را نمایان کنند.
نورپور در ادامه افزود: مدیران شرکت های دانش بنیان از طریق هویت سازی یک پارچه با تکیه بر توانایی های خود و با هزینه ای کم می توانند برند مخصوص خود را داشته باشند. برندی که در بازارهای بین المللی و داخلی بیانگر هویت سازمانی آنهاست.
مدیر دپارتمان گرافیک جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به توانایی های شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان می توانند با تحقیقات میدانی نیاز های جامعه را بر اساس نیازهای روز بررسی کنند و محصولات خود را بر اساس نیازهای جامعه تولید کنند. در چنین شرایطی هویت سازمانی این شرکت ها بیش از پیش نمایان می شود و به راحتی می توانند با یک برند سازی هوشمندانه بازار رقابت را از آن خود کنند.
انتهای پیام