جهاددانشگاهی واحد هنر | اخبار هنر و دانشگاه هنر(دفتر ایسنای دانشگاه هنر)
جشنواره فیلم و عکس «فردا» و بایدها و نبایدهای آن/لزوم تعامل فیلمساز و صنعتگر
یکشنبه 19 اسفند 1397

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنتعی«فردا» پس از برگزاری 4 دوره مؤثر و و هدفمند خود، اینک در آستانه برگزاری دوره پنجم، افق و چشم‌اندازهای متفاوتی را متصور است؛ اهدافی که تحقق آنها، نیاز به تعامل سازنده میان فیلمسازان و صاحبان صنایع دارد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، اقدامات مقدماتی برای برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» طی یکی دو هفته اخیر در حال انجام است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به امضای تفاهمنامه میان جهاد دانشگاهی هنر و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، اشاره کرد.
علاوه بر این بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر که مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی را نیز به عهده دارد، با اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران دیدار و گفت‌و‌گویی صمیمانه داشت و با اشاره به سرفصل و چشم‌اندازهایی که جهاد دانشگاهی هنر از برگزاری این جشنواره متصور است، آنها را بیش از پیش به منظور مشارکت در این جشنواره در جهت هر چه پُربارتر شدن آن، تهییج و ترغیب کرد.
اما حال که در آستانه انتشار فراخوان پنجمین دوره این جشنواره هستیم، به این بهانه مناسب دیدیم تا اساساً به لزوم برگزاری این جشنواره و دستاوردها و پیامدهایی که می‌تواند داشته باشد، پرداخته و اینکه برگزاری این جشنواره تا چه حد می‌تواند در یک رابطه متقابل، ابتدا فیلم را به خدمت صنعت و پیشرفت آن درآورد و همچنین توجه به این نکته که صنعت تا چه اندازه می‌تواند در جهت ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی از رهگذر پرداختن به سوژه‌های بکر و تازه به ویژه در سینمای مستند، کمک کند؟
در پاسخ به این پرسش بهزاد رشیدی، مسئول برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی دو موضع صریح و روشن را مطرح کرد و گفت: ابتدا باید گفت که رویکرد جدید این رویداد سینمایی، گسترش و تقویت ارتباط بین هنرمندان و مدیران و بنگاه‌های صنعتی است.
این پاسخ به این معنی است که جشنواره‌ای همچون فیلم و عکس فناوری و صنعتی، اولویت خود را تأمین زیرساخت‌های لازم به منظور تقویت ارتباطات میان صنعتگران و جامعه سینمایی فرض کرده که البته تاکنون چندان مستحکم و عمیق نبوده است.
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین در ادامه گفت: واقعیت این است که در حوزه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی صنعتی با ضعف شدید در ساختار هنری روبه‌رو هستیم چرا که مسئولان این واحدها هیچ‌گونه شناختی نسبت به ساخت فیلم صنعتی ندارند و لذا ما در جشنواره فیلم‌ و عکس فناوری و صنعتی، به بهبود شرایط فیلمسازی صنعتی و ساخت مستندهای صنعتی می‌اندیشیم.
به نظر می‌رسد این مورد دوم یعنی بهبود کمی و کیفی تولیدات سینمای مستند با موضوع صنعتی و فناوری، منوط به ایجاد ارتباط متقابل میان فیلمساز و صنعتگر باشد که جشنواره در طول چهار دوره از برگزاری خود و در آستانه برگزاری دوره پنجم به دنبال آن است.
اما توقع دیگری که می‌رود اینکه تولید فیلم‌های مستند از مراکز و دستاوردهای فناورانه و صنعتی هم در بُعد تبلیغی و هم در بُعد تبیین دستاوردهای این حوزه باید به مدد حمایت صاحبان صنایع و مدیران و متولیان این بخش صورت گیرد؛ روندی که شاید تاکنون شاهد کاهلی و سستی در آن بوده‌ایم.
رشیدی در این رابطه گفت: بسیاری از فیلم‌های موفق سینمایی در جهان، با حمایت مراکز صنعتی صورت می‌گیرند و حداقل حمایت مراکز صنعتی در ساخت این فیلم‌ها استفاده از لوکیشن‌‌هاست. خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط آن با سینما و هنر اتفاق‌های خوبی در حال شکل‌گیری است که البته نیازمند زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن است.
وی با تأکید بر این نکته که باید نگاه سینمای ایران نسبت به کارخانه‌ها و تولیدات آن تغییر کند، گفت: در حال‌حاضر برخی از مراکز صنعتی در ساخت آثار سینمایی مشارکت دارند اما آنقدر انگشت‌شمار و محدود هستند که کمتر از ظرفیت سینمای ایران ورود کردند و باید از این بخش استفاده‌های بیشتری شود.
مسئول برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در پی برگزاری 4 دوره این جشنواره تاکنون، گفت: کمک به تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، کمک به انتقال دانش تخصصی متخصصان به دانشجویان و کمک به الگوسازی و ارتقای سطح کیفی مستندات و تولیدات فیلم‌های علمی و صنعتی در کشور و همچنین زمینه‌سازی و کمک به انتشار و پخش فیلم‌های فناوری و صنعتی ایرانی در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی، شبکه‌های وی او دی و فضای مجازی از جمله مهمترین اهداف دوره پنجم این جشنواره است.
مهرداد خوشبخت، کارگردان سینما و تلویزیون نیز برگزاری این جشنواره را مفید ارزیابی کرد و گفت: به نظر من مدیران صنعتی باید در زمینه سینما با نگاه خوشبینانه حضور پیدا کنند چرا که سینما به عنوان یک رسانه می‌تواند به هر پدیده‌ای کمک کند و تأثیر‌گذار باشد و در بخش معرفی صنایع، نمایش سختی‌ها،تأثیرگذاری آن، مشکلات و نمایش کار آفرینی در صنعت، می‌تواند بسیار ثمربخش باشد.
وی به سختی و موانع پیش روی یک فیلمساز در تولید فیلم صنعتی اشاره کرد و گفت: قطعاً ساخت فیلم‌هایی با موضوعات صنعتی هزینه‌بر است و وقتی فیلمسازی بخواهد مکان فیلم‌برداری خود را کارخانه‌ای انتخاب کند با مشکلاتی چون هزینه بالا، عدم همکاری کارخانجات و مسئولان و یا حتی متوقف شدن فیلم‌برداری در حین انجام کار مواجه خواهد شد.
این مسئله که خوشبخت به آن اشاره کرد، از جمله مهمترین دغدغه‌ای بود که در دیدار مسئول برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی با اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران، فیلمسازان مستند به آن اشارات مکرری داشتند.
این کارگردان سینما و تلویزیون با تأکید بر تقویت و تداوم برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی گفت: برگزاری این جشنواره موجب می‌شود تا فیلم‌سازان با محیط‌های صنعتی، کارآفرینان و مدیران صنایع آشنا شوند و همکاری‌های مفیدی را در جهت رشد اقتصاد و سینمای ایران شاهد باشیم.
مسعود کرامتی،کارگردان،بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون اما موضعی متفاوت نسبت به برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی داشت و گفت: صنعت ایران بیش از پنجاه سال است که به سمت مونتاژ رفته است و متأسفانه تاکنون خودروسازی ایران که به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور مطرح است نیز به صورت مونتاژ بوده و با توجه به تحریم‌های ایران تولید آن نصف شده است.
وی ادامه داد: با چنین شرایطی در نگاه نخست شاید چنین به نظر برسد که سینما قادر نخواهد بود برای صنعت معجزه‌ای کند مگر آنکه صاحبان صنایع و مدیران صنعتی نیز در پی ایجاد تحولی در بخش‌های مربوط به خود باشند که سینما بازتاب مؤثری از این تغییر و تحولات را به نمایش بگذارد و در نتیجه در یک روند رقابتی میان صنایع مختلف شاهد رشد و ارتقای صنایع کشور باشیم که در غیراینصورت چیزی که در قالب فیلم ساخته شده و به مخاطب عرضه می‌شود جز دروغ نخواهد بود.
این بازیگر و کارگردان سینما در پایان گفت: مسئله دیگری که وجود دارد اینکه نباید در وهله نخست به این جشنواره و فیلم‌هایی که در آن ساخته می‌شوند نگاهی تجاری داشت چرا که پخش و اکران این گونه آثار فایده و سود مالی به دنبال نخواهند داشت. این امر در نگاه اول موجب می‌شود که به دلیل عدم بازگشت سرمایه، تهیه‌کنندگان رغبتی به تأمین بودجه چنین آثاری نداشته باشند و در نتیجه آثار به دلیل بودجه اندک فیلمساز، تبدیل به آثار نازل و ارزان خواهند شد، اگر به دنبال کیفیت‌بخشی به تولید چنین آثاری هستیم باید نگاه تجاری و سودده از آنها برداشته شده و این فیلم‌ها ساخته شوند تا هم دستاوردهای صنعتی مطرح شده و هم مشکلات و ضعف‌ها در عرصه صنعتی عیان شود که این امر جز با مشارکت و حمایت دولتی میسر نخواهد شد.
انتهای پیام