جهاددانشگاهی واحد هنر | اخبار هنر و دانشگاه هنر(دفتر ایسنای دانشگاه هنر)
عطارپور؛ مستندساز: مراکز صنعتی برای ساخت فیلم‌های صنعتی به سراغ متخصص‌ها بروند
شنبه 17 فروردین 1398
یک مستندساز، تأثیر سینما و هنر را بر صنعت کشور مستلزم آن دانست که چه میزان می‌توان به سینما فرصت و مجال داد تا در این عرصه بتواند مفید باشد.

اُرد عطارپور؛ مستند‌ساز، تهیه‌کننده و عضو هیئت مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران در گفت‌و‌گو با ایسنای دانشگاه هنر با اشاره به موضوع ساخت فیلم‌هایی با محوریت صنعت گفت: صنعتی شدن کشور ما در هر مرحله‌ای باید همراه با فرهنگ باشد و فاصله زیادی بین صنعت و فرهنگ کشور وجود دارد. به همین علت در صورتی سینما بر روی صنعت کشور تأثیر دارد که این وظیفه را به سینماگران محول کرده و نیروهای کارآمد در این زمینه را تقویت کند.
وی اضافه کرد: تخصص‌های مبتنی بر این اهداف به تدریج به وجود می‌آیند و چند سال دیگر شاهد فیلم‌سازانی خواهیم بود که خود به تنهایی و بدون وابسته بودن به نهادی درباره صنعت اظهارنظر کنند و بتوانند در این زمینه فیلم‌های خوبی بسازند و همچنین حساسیت‌های بالایی نسبت به نوسانات صنعتی شدن جامعه، صادرات و واردات، تولیدات محصولات داخلی و ... داشته باشند.
کارگردان مستند«تصویر گمشده» تصریح کرد: ممکن است اگر به کارگردانی پیشنهاد برای ساخت فیلم صنعتی بدهیم پاسخ مثبتی دهد اما چون در سال‌های گذشته حمایتی از این بخش فرهنگی نشده است و نیروها در این جهت تربیت نشده‌اند و آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، تمایلی به انجام چنین کاری نداشته باشند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه هنر می‌تواند بر صنعت تأثیر گذار باشد اما متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست. ساخت فیلم صنعتی هم می‌تواند موضوع داستانی باشد و هم می‌تواند در بخش تبلیغات رشد و نمو کند.
عطار پور به مشکلات ساخت فیلم‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: نبود نیروهای متخصص برای ساخت فیلم‌های صنعتی، سفارش ندادن کار، کنار گذاشتن نیروهای نخبه، بررسی نشدن صنعت بر مبنای اطلاعات سینماگران، پایین بودن بودجه ساخت فیلم‌های صنعتی، برخی از مشکلات ساخت فیلم در حوزه صنعت است. سفارش دهنده‌ها به درستی نمی‌دانند از ساخت فیلم در حوزه کاری خود چه می‌خواهند و به دنبال واقعیت نمی‌گردند.
وی گفت: سطح کیفی فیلم های صنعتی در ایران سطح بالایی ندارد. ساخت فیلم های صنعتی به دو شیوه می تواند شکل بگیرد. نخست آنکه یک صنعت بزرگ همچون صنعت نفت هنرمندانی را با خود همراه کند تا آنها بتوانند به صورت اختصاصی برای آن صنعت اثر هنری خلق کنند و به معرفی آن بپردازند و دوم هنرمندان و کارگردانان حرفه ای در موضوع صنعت از دید اجتماعی وارد شوند و فیلم های داستانی تولید کنند.
گارگردان مستند «پرنیان» در پایان گفت: فیلم‌های سفارشی هم می‌توانند خوب و مفید باشند و هم می‌توانند نقض حقیقت و بزرگ‌نمایی‌های اشتباه باشد. ساخت فیلم صنعتی در سال‌های گذشته تبدیل به یک جریان فیلم‌سازی نشد و علت آن در وهله نخست نبودن حمایت لازم و کافی است و سپس درست انتخاب نشدن عوامل مختلف نیز می‌تواند روی کیفیت آثار تأثیر‌گذار باشد. به دلیل آنکه صاحبان صنایع درک لازم را از رسانه، تصویر، فیلم و هنر ندارند هر گونه فیلمی که ساخته شود را می‌پسندند اما در جامعه هنر بازخورد خوبی ندارد در نتیجه یکی دیگر از اشکالات از خود صاحبان صنایع است و باید بهترین‌ها را در حوزه سینما برای ساخت آثار صنعتی انتخاب کنند.