آموزش متدهای کاربردی به رشد صنعت پوشاک کمک می‌کند
دوشنبه 5 بهمن 1394 بازدید: 2401

 

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شهلا شمسایی که در رشته طراحی لباس تحصیل کرده و 23 سال سابقه کار دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال‌ها است که به تدریس طراحی لباس، دوخت، الگوسازی و... مشغول هستم و عقیده دارم باید بهترین متد به کارآموز آموزش داده شود.

شمسایی افزود: من با متدهای مختلف مانند گرلاوین، متریک و... کار کرده‌ام، اما این شیوه‌ها که الان در کشور ما رواج زیادی دارد در حال خارج شدن از سیستم‌های آموزشی هستند، چون بازدهی لازم را ندارند. برای کسی که سال‌ها با این شیوه‌ها کار کرده است، ادامه دادن این شیوه اشکالی ندارد، اما وقتی هنرجویی تازه شروع به یادگیری می‌کند باید متد کاربردی‌تری را آموزش ببیند. به همین دلیل من متد مولر را آموزش می‌دهم و از جزوه‌های زبان اصلی یا ترجمه آقای هاکوپیان برای این کار استفاده می‌کنم.

او با اشاره به سیستم آموزشی دانشگاه‌ها گفت: من مخالف آموزش‌های دانشگاهی هستم چون فکر می‌کنم دانشگاه باید دانشجو را برای کار صنعتی آماده کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. اگر هنرجو بخواهد شخصی‌دوزی و کار در مزون را یاد بگیرد می‌تواند به آموزشگاه‌های مختلف مراجعه کند، اما کسی که وقت و هزینه زیادی را برای حضور در دانشگاه صرف می‌کند باید بتواند وارد بازار کار شود، در حالی که آنچه در دانشگاه از روش دوخت، الگوسازی، طراحی و برش یاد می‌گیرد اصلاً به شیوه صنعتی نیست.

شمسایی ادامه داد: من زمانی که دانشجوی دوره کاردانی بودم چیزهایی یاد گرفتم و منتظر بودم در دوره کارشناسی این آموخته‌ها کامل شود، اما باز هم این اتفاق نیفتاد. باید شیوه آموزشی به گونه‌ای باشد که هنرجو از هنرستان پله پله بالا رود و در دانشگاه اصول تکمیلی را یاد بگیرد تا با آمادگی وارد بازار کار شود و تجربه کسب کند. اما در دانشگاه‌های ما منابع و شیوه آموزش سنتی است و درسی مانند نرم‌افزارهای طراحی فقط در دو واحد آموزش داده می‌شود در حالی که اهمیت زیادی در بازار کار دارد.

او در مورد تفاوت کار صنعتی و شخصی‌دوزی گفت: الگوهایی که در مزون رسم می‌شود بر اساس اندازه‌گیری از یک مشتری خاص است و بعد چند مرحله پرو انجام می‌شود تا عیب‌های لباس رفع شود، اما در کار صنعتی یک الگو باید به تن عده زیادی بنشیند و پرو هم وجود ندارد، بنابراین الگوسازی برای تولید انبوه کاملاً متفاوت است، اما ندیده‌ام دانشگاه‌ها این شیوه را آموزش دهند یا حتی دانشجو را به کارخانه‌ها ببرند تا با کار در تیراژ بالا، قیچی برقی، چرخ صنعتی و... آشنا شوند.

شمسایی در مورد ایراداتی که به متد مولر گرفته می‌شود افزود: من مخالف این نظرات هستم و فکر می‌کنم مولر بهترین متد است. اما مشکلی که در کتاب‌های آموزشی مولر وجود دارد این است که یک نفر پس از یاد گرفتن مولر شروع به کار به آن شیوه کرده و بر اساس ایرادهای اندامی افراد مختلف تغییراتی در الگوی پایه ایجاد کرده که همان را در کتاب خود هم آورده است. بعد افراد دیگری که از روی کتاب فارسی به رسم الگو می‌پردازند دچار مشکل می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که الگوی مولر ایراد دارد. بنابراین کسانی که قصد دارند متد مولر را یاد بگیرند باید از منابع زبان اصلی یا ترجمه آقای هاکوپیان استفاده کنند.

شمسایی افزود: آموزشگاه‌ها باید به یک مبتدی روشی را که بهتر و کاربردی‌تر است آموزش بدهند، نه اینکه آنچه را خود بلد هستند بهترین بدانند. این کار اگر عملی شود به رشد صنعت پوشاک ما کمک می‌کند.

او که در جزیره کیش مشغول فعالیت است در مورد شرایط تولید لباس در آن جزیره گفت: به تازگی تعداد مزون‌ها در کیش زیاد شده است، اما متأسفانه بازار پوشاک کیش شرایط خیلی بدی دارد که باعث شده بارها به آن اعتراض کنیم. در سال‌های اخیر لباس‌های بسیار ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت پشت ویترین فروشگاه‌ها قرار گرفته و بنابراین کیش اعتبار 10-15 سال پیش را در زمینه پوشاک ندارد.

شمسایی ادامه داد: نبود نظارت بر بازار کیش باعث شده تعدادی از فروشگاه‌ها با فروش اجناس ارزان‌قیمت سود زیادی ببرند و همین موضوع سایر مغازه‌دارها را نیز ترغیب کرده به این شیوه رو بیاورند. تولیدی‌هایی که در کیش مشغول تولید پوشاک بودند نیز به خاطر واردات بی‌رویه از چین و تایلند تعطیل شدند. مردم هم فرق کالای خوب و بد را نمی‌دانند و فقط به دنبال جنس ارزان هستند و همین موضوع بیشتر به صنعت پوشاک ضربه می‌زند.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir