سمینار و کارگاه آموزشی شیشه‌گری با حرارت مستقیم(لمپ ورکینگ)
یکشنبه 29 آذر 1394 بازدید: 4231

 این سمینار با حضور استادان، دانشجویان، جوانان علاقمند و فعالان رشته شیشه گری و با هدف آموزش تکنیک «لمپ ورکینگ» و آشناسازی علاقمندان با این هنر عصر روز 25 آذر ماه برگزار شد.

بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه هنر در این سمینار از ایجاد مرکز خدمات تخصصی و کارگاه شیشه گری در این واحد خبر داد و گفت: برای کمک به احیای این رشته هنری و برای اینکه بتوانیم آموزش شیشه گری با حرارت مستقیم را به صورت عملی و به روش استاد شاگردی و کاربردی به فراگیران آموزش دهیم، مرکز خدمات تخصصی و کارگاه شیشه گری را در کنار مرکز آموزش جهاد هنر راه اندازی می کنیم تا فراگیران علاوه بر شرکت در دوره های آموزشی، زیر نظر استادان خود، از نزدیک و به صورت عملی کار شیشه گری را انجام دهند.
وی با اشاره به تجارب جهاددانشگاهی افزود: در فعالیت های آموزشی جهاد دانشگاهی همواره سعی می شود نیازهای جامعه، اشتغال فراگیران و کاربردی بودن رشته ها و دوره های آموزشی مد نظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: آموزش شیشه گری با حرارت مستقیم که برای اولین بار در کشور در جهاد دانشگاهی هنر آغاز شده، مصداق آموزش های تخصصی و کاربردی، شغل محور بودن و تناسب با نیازهای جامعه می باشد.
رئیس جهاددانشگاهی ابراز امیدواری کرد جهاد دانشگاهی هنر به پایگاهی برای احیای شیشه گری ایران تبدیل شود.

در این سمینار دکتر نورالدین سالمی، منتقد و نویسنده درباره‌ی نوآوری در آثار هنری و لزوم مطالعه در آثار هنری سخنرانی کرد.

در بخش بعدی سمینار استاد حیاس حسینی درمورد رشته شیشه و تکنیک‌های مختلف این رشته از جمله شیشه‌گری، فیوز، و لمپ‌ورکینگ و آشنایی با رشته های زیر مجموعه لمپ ورکینگ (نئون و نئون پلاسما) و معرفی آثار برجسته دنیا در زمینه لمپ ورکینگ و تجزیه و تحلیل، نحوه کار و ظرفیت¬ها و قابلیت¬های این تکنیک سخن گفت.
وی گفت: شیشه‌گری با حرارت مستقیم یا «لمپ ورکینگ» از ایتالیا شروع شده و در ابتدا فعالیتی خانگی محسوب می شده است. در این کشور امکانات لازم در اختیار زنان قرار داده می‌شد تا در خانه لوازم کوچک آزمایشگاهی بسازند. تا پیش از دوره رنسانس شیشه‌گران مانند کیمیاگران برای حفظ اسرار کارشان تلاش می‌کردند. به همین دلیل راز ساختن یک گلدان کوچک شیشه‌ای با اندازه یک بند انگشت تا سال‌های دراز به‌شکل مبهم ماند. اما استفاده از «لمپ ورکینگ» در ایران به زمان تأسیس دانشگاه تهران برمی‌گردد. این تکنیک توسط آلمانی‌ها در این دانشگاه آموزش داده شد. البته در آن دوران نیز برای ساخت لوازم آزمایشگاهی از این روش استفاده می‌شد. با مرور زمان و فراگیری این تکنیک پتانسیل‌های زیباشناختی آن مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان به ساخت محصولات هنری با مواد شیشه ای و تکنیک «لمپ ورکینگ» پرداختند. در ایتالیا و آمریکا که در این تکنیک پیشرفته هستند به‌تازگی مدارسی برپا شده که «لمپ ورکینگ» را به‌صورت آکادمیک آموزش می‌دهند، در منطقه خاورمیانه نیز کشور ترکیه به‌صورت شاخص روی این روش کار می‌کند.

بحث و هم اندیشی و پرسش و پاسخ بین حاضران در سمینار از دیگر برنامه های آن بود.

در پایان سمینار، کارگاه زنده شیشه گری با حرارت مستقیم توسط حیاس حسینی برگزار شد. حاضران در این بخش با تکنیک¬های لمپ ورکینگ و زیر شاخه¬های آن، ساخت مهره به صورت فردی و... از نزدیک و به صورت عملی آشنا شدند.

سارا خلیلی سرپرست مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاددانشگاهی هنر که خود دانش آموخته رشته هنرهای اسلامی است در این زمینه گفت: هنر و صنعت شیشه گری از زمان هخامنشیان در ایران وجود داشته و نخستین مهره شیشه‌ای از چغازنبیل و مربوط به 800 سال پیش از میلاد بوده است. این مهره امروزه در موزه لوور نگه‌‎داری می‌شود. البته گفته می‌شود روش ساخت این مهره‌ها ریخته‌گری بوده و با روش امروزی (لمپ ورکینگ) متفاوت است.
وی افزود: با توجه به استقبال چشمگیر علاقمندان، دوره آموزشی لمپ ورکینگ به زودی در مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاددانشگاه هنر برگزار می شود.
خلیلی از افراد علاقمند برای حضور در این دوره دعوت کرد و از ایشان خواست برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آموزشی با شماره تلفن 5- 88328652 تماس بگیرند.

گفتنی است این سمینار که به با اطلاع رسانی محدود برگزار شد، مورد استقبال جوانان، استادان دانشگاه و شیشه‌گران قدیمی از نقاط مختلف کشور از جمله تهران، اهواز، شیراز٬ قم و اصفهان قرار گرفت.

گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir