مدرس گروه سفال جهاد دانشگاهي هنر برگزيده سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر شد
سه شنبه 12 اسفند 1399 بازدید: 2309

مدرس گروه سفال جهاد دانشگاهی هنر برگزيده سيزدهمين جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد

 

سودان 2 (آخرین کرگدن سفید نر شمالی) اثر احداله شکری‌‌پور ماسوله مدرس دوره های قالبگیری هنر سرامیک و سفال نقش برجسته  مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر به عنوان یکی از سه اثر برگزیده سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش سرامیک انتخاب گردید.

آثار برگزیده اولیه این دوره از جشنواره های هنرهای تجسمی فجر از هجدهم تا سی ام بهمن ماه 1399 در نمایشگاه فرهنگستان هنر - موسسه فرهنگی و هنری صبا - در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. مراسم اختتامیه این دوره روز هفتم اسفندماه جاری در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف انجام شد. 

در این مراسم اثر احداله شکری‌‌پور ماسوله با عنوان سودان 2 (که با دیدگاه جدیدی از اثر قبلی خود با عنوان سودان - نمایش داده شده در یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران - آنرا اجرا نموده است) از میان ده ها اثر به نمایش گذاشته شده در بخش سرامیک به عنوان یکی از سه اثر برتر نهایی، مورد تقدیر قرار گرفت.

شکری پور در مورد این اثر توضیحات تاثیرگذار زیر را ارائه نمود:

سودان در سال 1973 در حیات وحش کشور سودان به دنیا آمد و دو سال بعد شکار شد و به چکسلواکی منتقل گردید. در سال 2009 سودان و خانواده اش به همراه کرگدن نر دیگری به حیات وحش کنیا منتقل شدند. سودان آخرین کرگدن سفید نر شمالی از بیماری شدید جسمی رنج میبرد ، در سال 2018 و در سن 45 سالگی محیط بانان برای اتمام به رنج بی شمارش او را به خواب ابدی فرو بردند. 

اکنون فقط دو کرگدن ماده از این گونه در دنیا باقیمانده است. شکار بی رویه بخاطر شاخ های عجیب این گونه برای مصارفی چون درمان در طب سنتی شرق دور، ساخت دسته خنجر در یمن و عمان، بخت آوری و ... باعث انقراض کرگدن سفید  شمالی گردیده است.   

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir