افتتاح یک جشنواره با آئین عروسی
دوشنبه 30 آذر 1394 بازدید: 2908

 اکرم بوراکی در ابتدای این نشست گفت: جشنواره پیوند با همکاری فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا، وزارت ارشاد و سازمان فنی و حرفه‌ای از روز 6 دی ماه همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.

بوراکی افزود: در روز افتتاحیه آیین سنتی ازدواج قوم لر با حضور زوجی از کهکیلویه و بویر احمد همراه با موسیقی زنده اجرا می‌شود. این آیین که دارای سه قسمت است از آشنایی و صحبت مادران دختر و پسر شروع می‌شود و پس از آن مراحل حنابندان و بردن عروس به خانه داماد اجرا می‌شود.

او با اشاره به حضور 18 استان در این جشنواره گفت: پس از اجرای آیین عروسی، نمایشگاه پوشاک اقوام ایرانی از شهرها و اقوام مختلف افتتاح می‌شود که نمایندگانی از آذربایجان، خراسان، گلستان، قزوین، فارس و... در آن حضور دارند. علاوه بر این در روزهای 7 و 8 دی ماه کارگاه‌های آموزشی در مجموعه فنی و حرفه‌ای مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کرج برگزار می‌شود.

بوراکی ادامه داد: در این کارگاه‌ها کارگروه‌های همه استان‌ها شرکت دارند و در هر کارگروه آیین سنتی بردن عروس از خانه پدری به خانه داماد اجرا می‌شود. بعد از اجرای آیین هر قومی لباس‌های خود را با گویش محلی و اصطلاحات خاص خود آموزش می‌دهد.

علی معلم دامغانی هم با اشاره به عنوان جشنواره گفت: ممکن است این سؤال پیش بیاید که چه ارتباطی بین جشنواره پیوند و پوشاک وجود دارد. جشنواره به معنای جشن است و جشن در لغت فارسی به معنی ستایش خداوند است. ما دو پدیده پیوند و پوشاک را که مورد نیاز بشر است در کنار هم قرار دادیم تا خدا را ستایش کنیم.

معلم ادامه داد: در دستورات همه پیامبران به پیوند میان دختر و پسر و ازدواج آن‌ها تاکید شده است. از این پیوند در اسلام به عنوان پوشاک یاد می‌شود و گفته شده است که مردها لباس زن‌ها و زن‌ها لباس مردها هستند. یعنی همانطور که لباس ما را از گزند حفظ می‌کند زن و مرد هم چنین نقشی در برابر یکدیگر دارند.

رییس فرهنگستان هنر افزود: پیوند و ازدواج یک ضرورت در زندگی بشر است که در بعضی جوامع کمرنگ شده و اگر چنین روندی فراگیر شود عاقبت بشر مشخص نیست. اگر برای پیوندها ترانه نسازیم، جشن نگیریم و لباس عروسی قوم‌ها را زنده نگه نداریم حقیقت زندگی فراموش می‌شود. بنابراین جشنواره پیوند و پوشاک اقوام از نظر تئوری رابطه کاملاً نزدیکی با هم دارند.

حمید قبادی هم با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم کارگروه مد و لباس مشارکت با نهادهای دولتی و غیر دولتی است افزود: تلاش کرده‌ایم با اجرای برنامه‌های متعدد از رویدادهای فرهنگی مختلف حمایت کنیم. لباس نقش بسیار مؤثر و سرنوشت‌سازی در فرهنگ کشورها دارد و پل ارتباطی بین فرهنگی هم تلقی می‌شود. چنین اتفاقی این بار در جشنواره پیوند رخ می‌دهد و گرچه در این دوره تعدادی از استان‌ها در آن مشارکت دارند در دوره‌های بعدی این تعداد افزایش پیدا می‌کند، به طوری که بتوانیم نقش لباس را در سنت‌های مختلف زندگی در ایران ببینیم.

قبادی افزود: موضوع لباس اقوام در کارگروه ساماندهی مد و لباس در دستور کار قرار دارد و برنامه‌های متعددی برای توسعه آن تدوین شده است. در بیشتر جشنواره‌ها استفاده از لباس اقوام جایگاه خاصی دارد اما تاکید این جشنواره این است که به سمت کاربردی شدن لباس اقوام برویم تا مردم هر استان در زندگی روزمره و ادارات و محل کار از لباس محلی خود استفاده کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: در سال‌های پیش از انقلاب تلاش شد با منسوخ کردن لباس‌های قومی راه نفوذ فرهنگ غرب باز شود و متاسفانه در بعضی استان‌ها این اتفاق افتاد. اما در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان به دلیل احتمام خود مردم آن منطقه در همه مراسم و ادارات از لباس محلی استفاده می‌شود.

قبادی ادامه داد: جشنواره پیوند در قالب یک ژورنال الکترونیکی منتشر می‌شود تا زحمات آن ماندگار شود. یکی از ارکان مهم جشنواره هم برگزاری کارگاه‌های آموزشی است که امکان حضور طراحان لباس و همه علاقه‌مندان در آن فراهم است تا برای الگو گرفتن و آشنایی با شاخصه‌های لباس اقوام در آن کارگاه‌ها حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به سوالی در مورد قیمت لباس‌های اقوام گفت: یکی از فاکتورهای تأخیر در کاربردی سازی این لباس‌ها قیمت پارچه آن است. لباس‌هایی که با پارچه سنتی دستباف تهیه می‌شوند قیمت زیادی دارند، به همین دلیل کار جدیدی را با همکاری معاونت صنایع دستی و میراث فرهنگی آغاز کردیم تا مسیر کاربردی کردن پارچه را فراهم کنیم. بر این اساس تا به حال دو پارچه شعربافی و دارایی بافی به صورت صنعتی تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همه پارچه‌های سنتی امکان صنعتی شدن ندارند و ما امیدواریم از میان 15 پارچه‌ای که مورد بررسی قرار گرفته است حداقل 5 مورد آن‌ها قابل صنعتی شدن و ورود به بازار باشد.

جشنواره پیوند از ساعت 9 صبح روز شنبه ۶ دی‌ماه در فرهنگستان هنر به آدرس زعفرانیه، خیابان شهید فلاحی، بالاتر از خیابان شیرکوه، پلاک 47 نگارخانه فرهنگی هنری آسمان افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا 16 دی از ساعت 10 تا 18 به نگارخانه آسمان مراجعه کنند.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir