تقدیر از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر
چهار شنبه 30 آذر 1401 بازدید: 483

تقدیر از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر 

معاونت فرهنگی واحد هنر به عنوان واحد برتر از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مورد تقدیر قرار گرفت. 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاه هنر؛ در مراسم اختتامیه «سومین دوره طرح ملی فصل سخن» که با حضور حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، حسین محمدی‌فام، مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی، علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی فرهنگی جهاد دانشگاهی، معاونین واحد‌های جهاد دانشگاهی و ... روز سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه جاری برگزار شد، معاونت فرهنگی واحد هنر به عنوان واحد برتر در برگزاری طرح مذکور مورد تقدیر قرار گرفت. 

امین مختاری سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به ضرورت تاثیرگذار در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها بیان کرد: متاسفانه یک سری از فعالیت‌های ما مخاطب کمتری جذب می‌کنند و بعضی برنامه‌ها از نظر برنامه‌ریزی دچار ایراد هستند و  در تشکیل حلقه ارتباطی و گفتمان مشترک با مخاطب ناتوانند و تاثیرگذاری چندانی ندارند. اما طرح فصل سخن به عنوان یک برنامه تاثیرگذار، موفق عمل کرده است.

و ی در ادامه افزود: بعد دیگری که در طرح فصل سخن حائز اهمیت است، نگاه‌های جدیدی است که به واسطه حضور منتقدان، نویسندگان و یا مترجمان به مخاطب کتاب اضافه می‌کند و توجه به این مهم برای مایی که داعیه حوزه فرهنگ را داریم و دانشگاهی هم هستیم، بسیار ضروری است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر، خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است که در حوزه هنر، بازه‌ کتاب‌ها گسترش یابد و ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم. همچنین حالا که شناسایی کردیم این طرح تاثیرگذار بوده، باید در صدد تقویت آن نیز باشیم. اگر 19 طرح در این دوره برگزار شده، در دوره آینده باید 38 طرح به برگزاری برسد. 

 حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ضمن تشکر از واحدهای جهاددانشگاهی که در اجرای«سومین دوره  طرح ملی فصل سخن» با محوریت نقد و بررسی تازه‌ترین و مهم‌ترین کتب علوم انسانی، همراهی و همکاری کردند، گفت: امروز سه واحد جهاددانشگاهی؛ واحد اصفهان، واحد قزوین و واحد هنر، به‌عنوان واحدهای برگزیده معرفی شدند. اما بسیاری واحدهای دیگر هم این طرح را به‌ خوبی اجرا کردند که قدردان زحمت همه آنان هستیم. امید است با حمایت بیشتر این طرح را گسترش دهیم و به معنای واقعی کلمه جریان‌ساز باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله فرهنگ، علوم‌ انسانی، نگرش‌ها و باورها پرداخت و افزود: اگر در کشور مشکلات بزرگ داریم، ریشه آن‌ها سخت‌افزاری، تولید تکنولوژی و فناوری نیست. کشورهایی هم که مسائل آن‌ها حل شده و به قول خودشان توسعه پیدا کردند هم ابتدا مشکلات خود را در حوزه فرهنگ، نگرش‌ها، باورها و حوزه علوم انسانی حل کردند، بعد مسائل سخت‌افزاری آنها مرتفع شد.

دبیر سومین دوره طرح ملی فصل سخن» با تکیه بر یکی از نقل‌های استاد رضا داوری اردکانی در این خصوص، جهان امروز را جهان کانت و دکارت و جامعه‌شناسان، فیلسوفان و اهالی علوم انسانی دانست و بیان کرد: مهندسین و فناوران، کارسازان این جهان هستند، اما طراحان آن اهالی علوم انسانی هستند. اگر ما دنبال تغییر و تحول در حوزه فرهنگ هستیم باید طرح و ایده خوب در حوزه فرهنگ و علوم انسانی ارائه کنیم.

‌علی اکبرزاده با اشاره به محوریت فصل سخن بر دو هدف عمده، تصریح کرد: مسئله اول در طرح ملی فصل سخن با محوریت نقد و بررسی تازه‌ترین و مهم‌ترین کتب علوم انسانی، تقویت روحیه نقادی دانشجویان و دانشگاهیان و مسئله دوم شناسایی، معرفی و نقد جریان‌های فرهنگی است که در سطح کشور تولید محتوا و کتاب انجام می‌دهند.

علی‌اکبرزاده ضمن اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: با مسائلی که اتفاق افتاد، همه بر این نکته تأکید دارند که باید فضای بحث و گفت‌وگو و نقادی ایجاد شود و یکی از ظرفیت‌ها و کانال‌های خوبی که می‌توان این فضا را ایجاد کرد، نقد کتاب است که امیدواریم واحدهای جهاد در دوره چهارم فصل سخن که – فراخوان آن طی یکی دو هفته آینده اعلام می‌شود – بتوانند این موضوع را به بهترین شکل پیش ببرند.

حسین محمدی‌فام، مدیرکل راهبردی امور فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به وزین و فرهنگی بودن این طرح گفت: فصل سخن یکی از کارهای شایسته سازمان انتشارات محسوب می شود. و موجب افتخار معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است.

وی در ادامه افزود: این طرح از این جهت که فضای ایده آل علمی و فرهنگ مطالعه را در جامعه و محیط دانشگاه‌ها گسترش می‌دهد و در این کار هم موفق بوده، مایه افتخار است.

مدیرکل راهبردی امور فرهنگی جهاددانشگاهی، ضمن اشاره به چند نکته درباره چگونگی برگزاری طرح فصل سخن، گفت: فصل سخن یک طرح هماهنگ است، یعنی تا جای ممکن باید در کل کشور به یک شکل برگزار شود؛ یعنی هر واحد خود را مقید به چارچوب اعلام شده از طرف سازمان انتشارات جهاددانشگاهی بداند و این طرح در همه واحدها به یک شکل دیده شود تا هم معنای طرح هماهنگ تحقق پیدا کند و هم یکدستی و یکپارچگی جهاددانشگاهی در سراسر کشور در اینگونه امور دیده شود.

مدیرکل راهبردی امور فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: تعدا ۲۸ نشست طرح فصل سخن در ۱۹ واحد در ۱۷ استان کشور برگزار شد.  همچنین فعال بودن و توجه واحد ها در این طرح رضایت بخش است. امیدواریم روزی برسد که هیچ واحدی در جهاددانشگاهی نباشد که به فصل سخن لبیک نگفته باشد.

در پایان نشست، «سومین دوره طرح ملی فصل سخن» با محوریت نقد و بررسی تازه‌ترین و مهم‌ترین کتب علوم انسانی، از معاونان فرهنگی واحد‌های اصفهان، قزوین و هنر جهاددانشگاهی به‌عنوان برگزیدگان سومین دوره طرح فصل سخن تقدیر و تجلیل شد.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir