نشست هم اندیشی توسعه هنر و نقشه راه فعالیت‌های هنری در جهاددانشگاهی برگزار شد
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 بازدید: 429

 نشست هم اندیشی در خصوص توسعه هنر در جهاددانشگاهی و بررسی نقشه راه فعالیت‌های هنری در این نهاد، عصر روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه 1402 در حوزه ریاست جهاددانشگاهی برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، در این نشست که با هماهنگی جهاددانشگاهی هنر و به میزبانی رئیس محترم جهاددانشگاهی برگزار شد، آقایان دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر فتح الهی معاون پژوهشی، دکتر غفوریان معاون آموزشی، دکتر کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دکتر ابوالقاسم رییسی مدیر کل روابط عمومی جهاددانشگاهی و بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی هنر و همچنین جمعی از مدیران هنری و فرهنگی جهاددانشگاهی، از جمله دکتر علی منتظری، دکتر مهدی اخویان، دکتر مجتبی آقایی، دکتر محمدعلی خبری، دکتر عبدالحمید احمدی، دکتر جهانیان، بهروز رشیدی، علی متقیان، افشین داورپناه و خانم الهام جبل زایجانی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست دکتر مسلمی نائینی ضمن خوشامدگویی به حاضران و با اشاره به جایگاه هنر در جهاددانشگاهی و در کشور، بر اهمیت بالای هنر و فرهنگ و نقش جدی هنرمندان در تمدن سازی تاکید کرد و گفت: باید توسعه هنر و تربیت هنرمندان متعهد و اخلاق گرا و انقلابی همچون شهید آوینی در جهاددانشگاهی را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: در حال حاضر معاونت پژوهش و فناوری دفتر تخصصی علوم انسانی و هنر یکی است که قصد داریم این دو را از هم جدا کنیم و هرکدام به یک دفتر مجزا برای پیگیری بهتر کارها تبدیل شوند.

سپس دکتر علی منتظری رییس اسبق جهاددانشگاهی در ارتباط با پیشینه فعالیت های جهاددانشگاهی اظهار کرد: با توجه به بازگشایی دانشگاه در سال 1361 و برنامه‌هایی که باید برای دانشگاه انجام می‌شد ما در زمانی که هنوز جنگ تحمیلی ادامه داشت، طراحی 14 برنامه سراسری فرهنگی هنری را پیگیری کردیم.

وی با اشاره به این‌که نام‌آوری جهاددانشگاهی در همین برنامه‌های فرهنگی سراسری است، گفت: این برنامه‌ها شامل جشنواره تئاتر دانشجویی کشور، جشنواره فیلم دانشجویان کشور، جشنواره شعر و ادب دانشجویان کشور، جشنواره نمایشنامه‌نویسی دانشجویان کشور، جشنواره خوشنویسی دانشجویان کشور، جشنواره فن بیان دانشجویان کشور و مسابقات سراسری احکام دانشجویان کشور می‌شد.

دکتر منتظری با بیان اینکه فن آوری اصلی ما در جهاددانشگاهی تربیت انسانی جهادی است بیان کرد: نگاه به هنر در جهدانشگاهی در جهت تربیت نیروی انسانی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای جبهه‌های انقلاب بود. ما اگر بخواهیم در این زمینه نقشه راه برای خود تعریف کنیم، مهم‌ترین نقشه راه ما تربیت هنرمند مسلمانی باشد که در فضای جهاددانشگاهی تنفس کرده است.

وی با اشاره به این‌که در کار هنر نظارت دائمی نیاز است افزود: همان علتی که باعث به وجود آمدن جهاددانشگاهی شده همان علت می‌تواند ادامه حیات جهاددانشگاهی را تضمین کند. در واحد هنر به تربیت صحیح نیروی انسانی در رشته‌های مختلف اقدام کنید و تحقیق و پژوهش‌های لازم را انجام دهید. اگر توانایی دارید این جشنواره‌ها را هم واحد هنر برگزار کند.

دکتر منتظری با اشاره به ادغام پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: پژوهشکده فرهنگ و هنر برای فعالیت پژوهشی نیروهای فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس‌شده و ربطی به علوم انسانی ندارد و نباید باهم ادغام می‌شد.

در ادامه جلسه هریک از حاضران نظرات و پیشنهادات خود در را ارتباط با موضوع جلسه بیان کردند؛ که از مهمترین نظرات مطرح شده می توان به مواردی همچون: ایجاد شورای راهبری هنر با حضور نخبگان و صاحب نظران، آموزش انسان مدار و تربیت و جذب نیروهای کیفی در رشته های هنری مصوب در نقشه راه، ایجاد ساختارهای پژوهشی و خدمات تخصصی جدید، ایجاد همگرایی و تمرکز در مدیریت ساختارهای هنری موجود در جهاددانشگاهی، استفاده موثر از فرصت های پیشروی جهاددانشگاهی در بخش های آموزشی و مطالعاتی هنر با توجه به شرایط و رویکردهای به روز جامعه، تشویق و شناخت استعدادها با فراهم آوردن شرایط مناسب برای معرفی هنرمندان و آثار آنها و توجه به اقتصاد هنر و اشتغال زایی، تاکید بر طراحی الگوهای به روز در آموزش هنر با تولید و تهیه محتوای مناسب، ترویج فرهنگ اسلامی به کمک هنر و اعتقاد به راه گشا بودن آن، نگاه جدی به هنر برای هنر با توجه به تاثیر هنر به عنوان ابزاری برای کمک به دغدغه های فرهنگی و تربیتی و... اشاره نمود.

پس از استماع این نظرات، دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با آموزنده خواندن موارد مطرح شده در این جلسه و تاکید بر مبدع و جریان ساز بودن جهاددانشگاهی در فرهنگ و هنر پس از انقلاب؛ بر ادامه دار بودن این جلسات برای تعیین هر چه قوی و موثرتر نقشه راه هنر در جهاددانشگاهی و تاثیرگذاری آن بر جامعه تاکید کرد.

در این نشست بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر ضمن جمع بندی موارد مطرح شده، با اشاره به سوابق و فعالیت های شاخص جهاددانشگاهی در عرصه هنر،  وضعیت ساختارها و فعالیت های هنری موجود در جهاددانشگاهی را تشریح کرد و خواستار توجه عملیاتی و جدی مدیریت ارشد جهاددانشگاهی نسبت به ایجاد انسجام در ظرفیت های مختلف هنری در جهاددانشگاهی، تصویب نقشه راه فعالیت‌های هنری در این نهاد و ارتقای موضوع هنر در جهاددانشگاهی شد.

اخبار جهاد دانشگاهی واحد هنر را در سایت honar.acecr.ac.ir دنبال نمایید.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir