نظرات دکتر محمدرضا عارف در مورد جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی
یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 بازدید: 2044

نظرات دکتر محمدرضا عارف در مورد جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی
چندی پیش بهزاد رشيدي رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های صنعتی با حضور در دفتر دکتر «محمدرضا عارف» استاد دانشگاه صنعتی شریف با ایشان در مورد مستندسازی فعالیتهای علمی و صنعتی در کشور و جشنواره فیلم های صنعتی از نزدیک گفت و گو کرد.
در اين نشست دکتر «محمدرضا عارف» برگزاري جشنواره فيلم هاي فناوری و صنعتي را یکی از فعالیت های ارزنده و تأثیرگذار در سطح کشور دانست و ضمن تحسین جهاددانشگاهی برای پیگیری، معرفی و نمایش دستاوردهای علمی و صنعتی کشور، گفت: در انجام فعالیت هاي علمی غير از دانش فني و برخي موارد محرمانه، نبايد پنهان کاری وجود داشته باشد و دستاوردهاي علمی، فناوری و صنعتي بايد در معرض بازدید و استفاده متخصصان و کارشناسان آن حوزه قرار گيرد.
وی تصریح کرد: اگر برخی افراد یا سازمان ها در مواردی نسبت به امنیتی بودن پروژه فنی خود امکان آگاهی و اطلاع رسانی از دستاوردهای آن را برای کارشناسان و متخصصان مهیا نمی کنند باید دانست که این تنها بهانه ای است برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های انجام نشده در این حوزه ها و در برخی موارد نیز به عمد ضعف موجود در این پروژه ها را با عنوان محرمانه بودن پروژه می پوشانند!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، به اهمیت حلقه تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از موضوعات مغفول مانده در دنیای آکادمیک و نیز تکنولوژیک کشور یاد کرد و افزود: عدم اطلاع رسانی کافی پیرامون پروژه های انجام شده در قالب رسانه، فیلم و عکس، یکی از مسایلی است که جامعه علمی و دانشگاهی کشور را دچار غفلت از توفیقات ملی و علمی می کند؛ با این وجود نتیجه می گیریم مستندسازی تصویری پروژه های علم و فناوری در کشور می تواند در بهبود این فضا، انگیزه بخشی و تقویت روحیه خودشکوفایی نقش مؤثری داشته باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت قانون گذاری در انجام موفق فعالیت های علمی و فرهنگی، افزود: زمانی این جشنواره می تواند به رسالت واقعی خود نزدیک شود که در بیان اهمیت موضوع مستندسازی علمی و صنعتی و نیز تکلیفی که بر دوش ارگان های مرتبط وجود دارد، موفق عمل کند و همچنین از طریق نهادهای قانون گذاری به تصویب قوانین حمایتی و اجرایی مناسب به صورت نظام مند و مکتوب دست یابد؛ با وجود این مصوبه های حمایتی و اصولی، مجموعه در فاز اجرایی دچار مسایل کمتری خواهد بود.
استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مردمی، دانشگاهی و علمی در میان جامعه علمی شناخته شده است و می تواند نقش بسیار مؤثری در فراهم کردن بستر مناسب برای امر مستندسازی تصویری پروژه های علمی و صنعتی داشته باشد چرا که از یک سو دارای جایگاه دانشگاهی و پژوهشی است و از سویی دیگر، در این سال ها نشان داده است که می تواند به عنوان مرجعی برای انجام فعالیت های فرهنگی بلندمدت صاحب مقام و مسئوليت باشد و لازم است که از این اعتماد عمومی و توانایی فنی خود در پژوهش های علمی و صنعتی کشور به شکلی مطلوب و سازنده استفاده نماید.
دکتر عارف در بخش دیگری از سخنانش با توجه به نقش این فعالیت علمی- فرهنگی در ایجاد روحیه خودباوری و تعلق خاطر به جامعه دانشجویان امروز گفت: نمایش مستندهای مؤثر و موفق از پروژه های علمی _ صنعتی در قالب تصویر، می تواند عامل محرک مناسبی برای انجام دیگر فعالیت های مستندسازی در ارگان های صنعتی و تکنولوژیک کشور باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهداف نقشه جامع علمی کشور و اهمیت این نقشه در سیاست گذاری و ترسیم آیند علمی کشور و تکنولوژیکی کلان کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع جشنواره با فعالیت های انجام شده و نیز دستاوردهای وزارتخانه های علوم و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و نیز وزارت صنعت معدن و تجارت مرتبط است لازم است تا اهمیت آن به صورت قانون به این وزارتخانه ها و نیز سازمان های مربوطه ابلاغ شود.
وي ادامه داد: نقش و اهمیت رسانه ملی در بازتاب هر چه مناسب تر این فیلم ها و دستاوردها در قالب های مناسب بر کسی پوشیده نیست و تنها با ایجاد تصویری روشن و شفاف از اهداف و دستاورد های کلان و ملی این جشنواره می توان سازمان های مرتبط را با این امر را همکار و هم نوا کرد.
دکتر عارف حمایت از این فعالیت ارزشمند را وظیفه همه مدیران مرتبط دولتی خواند و گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی خواهم کرد نسبت به حمایت معنوی از این کار و پیگیری مسائل آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نکنم.
در ابتدای این نشست که در محل دفتر دکتر عارف در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بهزاد رشیدی ضمن ارائه گزارشی مختصر از فعالیت های دبیرخانه جشنوراه فیلم های فناوری و صنعتی و برگزاری دو دوره جشنواره گفت: برخی از مشکلات موجود در مسیر فعالیت های فرهنگی در بستر کنونی جامعه، موجبات عدم تأمین نیازهای مالی و معنوی این مجموعه را در انجام صحیح و اصولی كار فراهم می آورد.
وی در ادامه، به تبیین اهداف، چشم انداز و دستاوردهای دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های علمی _ صنعتی پرداخت و اهمیت مستندسازی تصویری پروژه های علمی و صنعتی کشور که اكثرا به درستی بازتاب داده نشده است، را بیان نمود.
رئیس دبیرخانه دائمی فیلم های علمی _ صنعتی تصریح کرد: استقبال از این طرح در تهران و سایر شهرستان ها و آمار رشد فزاینده مخاطبان جشنواره دوم نسبت به نخستین دوره آن، ما را به عنوان دست اندرکاران این جشنواره به توسعه این فعالیت علمی و صنعتی امیدوار می سازد.
وي در پایان سخنان خود با اشاره اهمیت گسترش اجرای این جشنواره در تهران و سایر شهرستان ها بیان کرد: واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور به عنوان بازوی اجرایی این جشنواره ملی از استقبال اهالی علم، هنر و صنعت در شهرستان ها خبر داده اند.
گفتنی است سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، با شعار «خودباوری، تولید ملی و نمایش پیشرفت ایران اسلامی» هفتم تا نهم مردادماه توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت معدن و تجارت و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir