برگزاری جشنواره فیلم صنعتی در شهری به جز تهران
شنبه 16 خرداد 1394 بازدید: 3941

 دبیر سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) تاکید کرد که با توجه به گستره ملی جشنواره و همچنین سیاست‌های تمرکززدایی فرهنگی از پایتخت، به احتمال فراوان این جشنواره در شهری به جز تهران برگزار خواهد شد.
مسعود نجفی درباره ساختار برگزاری سومین دوره از جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی به خبرنگار مهر توضیح داد: در اولین اقدام در جلسات شورای راهبردی با آسیب شناسی دو دوره گذشته و تعداد آثار ارسالی در هر بخش روی فراخوان کار و آن را منتشر کردیم.ضمن آنکه در این دوره بخش فناوری که امروز جایگاه ویژه در کشورمان پیدا کرده است نیز به جشنواره اضافه شدو تولیدات مرتبط با این حوزه نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این فیلم‌ساز در ادامه سخنانش، در پاسخ به پرسشی درباره بخش‌های این جشنواره فیلم و عکس اظهار کرد: برای دوره سوم، بخش‌های مختلف مسابقه و جنبی پیش‌بینی شده است. در قسمت مسابقه، بخش داستانی به فیلم‌های ویدئویی، کوتاه و نیمه‌بلند تقسیم می‌شوند. در قسمت مسابقه، همچنین پذیرای مستندهای شخصی و یا سفارشی که برای کارخانه‌های مختلف ساخته شده خواهیم بود. علاوه بر این، در این دوره به بخش تیزر، آنونس و نماهنگ‌های معرفی محصولات فناوری و صنعتی که در دیگر جشنواره‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد نیز در قالب آیتم های تصویری توجه کرده‌ایم.
وی سپس به بخش مسابقه عکس جشنواره فردا اشاره کرد و افزود: در این دوره، عکس‌های صنعتی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این اولین بار است که بخشی با نام و عنوان مجزا برای عکس صنعتی در نظر گرفته می‌شود.
نجفی همچنین از پیش‌بینی بخشی تحت عنوان فیلم‌های یک دقیقه‌ای خبر داد و اظهار کرد: با توجه به آسان شدن فیلمسازی و در دسترس بودن ابزار ساخت فیلم با اضافه کردن این بخش امکان مشارکت گسترده را فراهم کردیم و بسیاری از علاقمندان سینما می توانند یا به تصویر کشیدن موضوعی مرتبط با جشنواره در این بخش حاضر باشند.
دبیر سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) به فیلم‌های دانشجویی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: از آن‌جایی که متولی اصلی این جشنواره جهاد دانشگاهی است، به این نتیجه رسیدیم که بخش مستقلی برای آثار دانشجویان در حال تحصیل در نظر بگیریم که آثار آنها علاوه بر شرکت در بخش های اصلی جداگانه نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی همچنین با اشاره به بخش‌های جنبی جشنواره بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نشست‌ها و برپایی بزرگداشت از ویژه برنامه‌هایی است که برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بخش بزرگداشت، از یک چهره پیشکسوت سینما که سال‌ها در زمینه فیلم‌های صنعتی فعالیت می‌کرده، تقدیر می‌شود و فیلم‌های ایشان نیز به نمایش در خواهند آمد.
نجفی همچنین با تاکید بر نمایش تعدادی از فیلم‌های صنعتی روز دنیا در جشنواره گفت: سعی داریم در بخشی جنبی، مروری بر فیلم‌های صنعتی برتر دنیا داشته باشیم، به همین دلیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در جشنواره کن بتوانیم تعدادی از فیلم‌های صنعتی مهم و روز دنیا را برای جشنواره انتخاب کنیم.

×× امیدواریم شاهد حضور پررنگ هنرمندان در جشنواره فیلم و عکس صنعتی باشیم
نجفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره فراخوان جشنواره و میزان استقبال از آن، اظهار کرد: فراخوان جشنواره یک هفته قبل منتشر شد و در همین مدت زمان اندک، تعدادی فیلم به دست ما رسیده است و تعداد قابل توجهی نیز در سایت جشنواره ثبت نام کرده‌اند. امیدواریم با رسانه‌ای شدن بیشتر فراخوان و همچنین ارسال آن به مراکز مرتبط شاهد حضور پررنگ هنرمندان و فیلم‌سازان در سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی باشیم.
دبیر جشنواره ادامه داد: با پایان مهلت فراخوان هیات انتخاب جشنواره شامل چهره های برجسته هنری و صنعتی کار انتخاب آثار را آغاز خواهند کرد.
وی خطرنشان کرد: متقاضیان تا ۳۱ خردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و ۲۲ تیرماه نیز اسامی فیلم‌های راه‌یافته اعلام می‌شود. همچنین زمان برگزاری جشنواره نیز ۷ تا ۹ مردادماه و همزمان با سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی خواهد بود.
دبیر سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) همچنین درباره مکان برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: دو دوره قبل جشنواره فیلم‌های صنعتی در تهران برگزار شد. اما در هر صورت برگزاری جشنواره‌های موضوعی در دیگر شهرها می‌تواند از سویی باعث افزایش استقبال از آن شود و از سوی دیگر، به تمرکز زدایی رویدادهای فرهنگی و هنری کمک می‌کند.
وی افزود: جشنواره‌های زیادی داریم که در تهران برگزار می‌شوند در حالیکه شهرستان‌ها پتانسیل بسیار زیادی برای برگزاری چنین رویدادهای تخصصی‌ای دارند. از این رو، به دنبال برگزاری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در شهری به غیر از تهران هستیم که البته هنوز چیزی در این‌باره قطعی نشده است.
این خبرنگار و روزنامه‌نگار کهنه‌کار سینمایی همچنین از احتمال اضافه شدن بخش ویژه مسابقه خبرنگاران سخن گفت و اعلام جزئیات بیشتر در این‌باره را به پس از تصمیم‌گیری نهایی شورای برگزاری موکول کرد.

×× نمایش درست توانمندی‌های صنعتی؛ نه گزارش‌کار چندصد فیلمی!
این فعال رسانه‌ای و سینمایی با بیان اینکه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند از جنبه‌های مختلفی مفید واقع شود، اظهار کرد: در این جشنواره به دنبال معرفی توان‌مندی‌های کشور در بخش‌های صنعتی و فناوری هستیم؛ موضوعاتی که گستردگی زیادی پیدا کرده‌اند و تولیدات در این زمینه نیز بسیار بالا است.
مسعود نجفی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه بتواند جشنواره‌ای در حد و اندازه تلاشگران حوزه فناوری و صنعتی کشور برگزار کند، بیان کرد: در ۱۵ سالی که در حوزه سینما هم به عنوان خبرنگار، هم به عنوان گردآورنده کتاب‌های جشنواره و هم به عنوان فیلم‌ساز در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته ام، در تمام این دوره‌ها و سال‌ها تجربیات مختلفی را به‌دست آورده‌ام که امیدوارم با تکیه بر آن‌ها بتوانم نواقصی را که در گذشته به برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌گرفتم، در جشنواره ای که مسئولیتش به من سپرده شده به حداقل برسانم.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir