رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر: تن پوش یک رسانه عمومی و فراگیر در کشور است
سه شنبه 29 فروردین 1396 بازدید: 3189

 بهزاد رشیدی، رئیس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر که تاکنون بیش از ۴۵۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، گفت: در دوره‌های قبل فراخوان در سطح محدود منتشر و آثار دریافتی از چند دانشگاه مشخص و مرتبط بود اما در این دوره شبکه‌ای از همکاران جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعال و فراخوان به صورت گسترده در سطح کشور منتشر و ورک‌شاپ‌هایی در سنندج، تبریز، تهران و ... در زمینه تولید تن‌پوش‌ها برگزار شد.

 
وی اعلام کرد: برگزاری این ورک‌شاپ‌ها موجب شد آثار دریافتی از تنوع بیشتری برخوردار شود و در این دوره از سراسر کشور آثار با تنوع و کیفیت بهتری دریافت شده و شاهد رقابت بهتری خواهیم بود.
 
رشیدی در پاسخ به این سؤال که آیا به راستی تولید تی‌شرت در داخل کشور امکان‌پذیر نیست؟! چرا باید در بازار شاهد تی‌شرت‌هایی با تصاویر متضاد با فرهنگ کشور باشیم؟ گفت: مقابله با ورود محصولاتی با تصاویر مغایر فرهنگ ما یکی از اهداف جشنواره است. تی‌شرت لباس غالب در دو فصل از سال و لباس راحتی در منزل است پس یک لباس عمومی برای همه است. مفاهیم و طرح و نقشی که بر روی این پوشش عمومی چاپ می‌شود از یک طرف می‌تواند مفاهیم فرهنگ ایران اسلامی را منتقل کند و نشان دهنده ارزش‌‌های فکری فردی باشد که از آن پوشش استفاده می‌کند و نیز می‌تواند مروج فرهنگ غربی و حتی تصاویر زننده یا حروف انگلیسی نمادها و نشانه های گروه های منحرف و شیطان پرستی باشد.
 
وی با مطرح کردن این سؤال اساسی که وقتی قابلیت تولید و طراحی تی شرت در داخل کشور خودمان است چرا نباید تولید کننده ایرانی از طرح های ایرانی برای تولید تی شرت استفاده کند؟ خاطر نشان کرد: البته نباید فراموش کرد که تولید کننده ایرانی حق دارد به فکر بازار و فروش محصول خود باشد و نمی توان گفت هر طرحی که طراح کشید را باید تولید کننده استفاده کند. بنابراین طراحان ما باید در عین توجه به مفاهیم فرهنگی به زیبایی و جذابیت کار هم توجه کنند تا طرح های آنها در بازار فروش هم مورد استقبال قرار گیرد.
 
رئیس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با اشاره به اینکه تی شرت در کشور ما تولید می شود اما یا کاملاً ساده است و یا نقش و نگار نامناسبی ندارد، گفت: مشکل واردات تی شرت های نامناسب است که به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد و در مغازه، کنار خایابان و در دست دست فروش ها و ... به فروش می رسد.
 
چند درصد از ما لباسی می پوشیم که مغایر اندیشه‌های ما است؟
 
وی خاطر نشان کرد: باید هشیار باشیم که وقتی تی شرتی را می پوشیم که تصاویر خاصی بر روی آن است در حقیقت در حال ترویج فرهنگ، فکر و اندیشه ای مغایر با باورهای خودمان هستیم. ما تی شرت را یک رسانه می دانیم. یک رسانه فراگیر و پویا که می تواند منتقل کننده بسیاری از مفاهیم فرهنگی و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و تاریخ و تمدن ما باشد، بر همین اساس با برگزاری جشنواره تن پوش تلاش می کنیم که این توجه در میان مردم جا بیفتد.
 
رشیدی با ابراز خرسندی از اینکه کم کم در مناسبت های ملی مذهبی به تن پوش های مناسبتی با طرح های ویژه همان مناسبت توجه می شود و این مسئله مورد توجه مردم قرار گرفته است، گفت: اگر به تی شرت به عنوان یک رسانه نگاه کنیم حتی می توانیم به عنوان ابزاری تبلیغی از این نوع پوشش استفاده کنیم.
 
ارتباط بین هنرمند و تولید کننده مانند همیشه یک حلقه مفقوده است
 
وی ارتباط بین تولید کننده و هنرمند را حلقه مفقوده همیشگی در چرخه تولید دانست و گفت: اگر این ارتباط برقرار شود و هنرمند ما ذائقه بازار را بشناسد و ضمن توجه به اعتقادات و اصول ارزش ها این ذائقه را در نظر بگیرد و تولید کننده ما هم به سراغ هنرمند بیاید و طرح وی را خریداری کند بازار از تی شرت ها و تن پوش های متناسب تر با فرهنگ ایرانی اسلامی اشباع می شود.
 
رشیدی در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید ارتباط بین هنرمند و تولید کننده را ایجاد کند؟ گفت: این اقدام با بخش نامه و دستورالعمل ایجاد نمی شود. البته می توان با یکسری از اقدامات تشویقی و انگیزشی تولید کنندگان را به این سو برد اما باز هم تأکید می کنم که تولید کننده به درستی به فکر سود خود است. جهاد دانشگاهی واحد هنر به سهم خود این کار را انجام می دهد اما بخشی از این وظیفه بر عهده دانشگاه، بخشی کارگروه ساماندهی مد و لباس و بخشی صنعت، تولید کنندگان و اصناف است. به هر حال موضوعاتی از این نوع به فرهنگ سازی نیاز دارد و تا این فرهنگ شکل نگیرد تحولی رخ نخواهد داد.
 
وی به مسئله برندگرایی در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: به اشتباه و غلط قشری از جامعه ما به دنبال مارک و برند هستند و فقط از مارک و برند لباس سخن می گویند و به مفاهیم منتشر بر لباس توجه نمی کنند. اگر همه به نوع خود تلاش کنند فرهنگ را می توان تغییر داد. جهاد دانشگاهی واحد هنر نیز به دنبال همین فرهنگ سازی است به همین دلیل در طی برگزاری جشنواره نمایشگاه هایی را برگزار می کنیم تا آثار برتر در میان عموم مردم نیز به نمایش دربیاد.
 
رشیدی بر تداوم توجه به نیاز بازار در تولید محصولات فرهنگی تأکید کرد و گفت: تولید شال ها و روسری های با خطوط نستعلیق و شعرهای ایرانی در برهه‌ای از زمان مد شد اما به دلیل توجه نکردن به تنوع و نوآوری در این حوزه خلاقیت های جدیدی در این کار اتفاق نیفتد و این طرح ها از روند تولید خارج شد در حالی که اگر تولید کننده های ما از خلاقیت های طراحان برای تولیدات جدیدتر استفاده می کردند، تنوع بیشتر و مدام بازار با طرح های جدید تغذیه می شد این طرح های فرهنگی همچنان در چرخه تولید بودند.
 
 
 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir