با حضور رئیس دانشگاه هنر انجام شد: برگزاری آیین اختتامیه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش و تقدیر از برگزیدگان
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1396 بازدید: 2768

 با حضور رئیس دانشگاه هنر انجام شد:

برگزاری آیین اختتامیه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش و تقدیر از برگزیدگان
آیین اختتامیه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش عصر روز سه شنبه 19 اردیبهشت در تالا فرهنگ و هنر برگزار و  از برگزیدگان آن تقدیر شد.
این مراسم با استقبال هنرمندان، دانشجویان و استادان دانشگاه و مدیران فعال در عرصه مد و لباس کشور روبرو شد و در آن مدیرانی همچون دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دکتر غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای اسلامی، بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی هنر،  دکتر حمید آیتی رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، مدیران برندهای مطرح کشور در عرصه مد و لباس و الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی هنر حضور داشتند.
 
به کار گیری خلاقیت و نوآوری هنرمندان جوان ایرانی در بهبود سبک پوشش جامعه
در ابتدای مراسم بهزاد رشیدی - رییس جهاد دانشگاهی هنر  و جشنواره نقش تن‌پوش - نیز بیان کرد: در جشنواره نقش تن‌پوش با نوعی از پوشش که از لحاظ مختلف دارای اهمیت است، روبه‌رو هستیم. تی‌شرت یا تن‌پوش یکی از فراگیرترین پوشش‌ها در طول سال است. این نوع پوشش سهم قابل توجهی در بازار پوشاک 100 میلیارد تومانی دارد.
تن پوش همچون رسانه ای فراگیر در فضای عمومی جامعه در حال انتقال پیام و مفاهیم مختلف می باشد و طرح و نقش و نگاری که بر روی این پوشش عمومی چاپ می‌شود، از یک طرف می‌تواند مفاهیم و مولفه های فرهنگ ایرانی اسلامی را منتقل کند و نشان دهنده ارزش‌‌ها و باورهای جامعه باشد و البته از طرف دیگر می‌تواند با نمایش تصاویر و طرح های ناهنجار و یا نمادها و نشانه هایی از فرهنگ های بیگانه، معرف باورهای گروه های منحرف و یا مروج فرهنگی غیر از فرهنگ متعالی ایرانی اسلامی باشد.
او ادامه داد: تن پوش همچون رسانه ای فراگیر در فضای عمومی جامعه در حال انتقال پیام و مفاهیم مختلف می باشد و طرح و نقش و نگاری که بر روی این پوشش عمومی چاپ می‌شود، از یک طرف می‌تواند مفاهیم و مولفه های فرهنگ ایرانی اسلامی را منتقل کند و نشان دهنده ارزش‌‌ها و باورهای جامعه باشد و البته از طرف دیگر می‌تواند با نمایش تصاویر و طرح های ناهنجار و یا نمادها و نشانه هایی از فرهنگ های بیگانه، معرف باورهای گروه های منحرف و یا مروج فرهنگی غیر از فرهنگ متعالی ایرانی اسلامی باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به موضوع قاچاق لباس‌های نامتعارف در جامعه، سه راه حل برای این کار پیشنهاد کرد و ادامه داد: با برگزاری نشست ها، جشنواره‌ها و گفت‌وگو و تحلیل و نقد در رسانه‌ها می‌توان فهم عمومی را نسبت به این لباس‌ها بالا ببریم. از طرفی می‌توان از قابلیت‌های هنر ایرانی و بویژه خلاقیت و نوآوری هنرمندان جوان استفاده و در طراحی و تولیدات تن پوش تنوع ایجاد کرد.
رییس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش بیان کرد: وجود ارتباط و تعامل بین هنرمندان و برندهای مطرح می‌تواند موجب طراحی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی شود. باید در رسانه‌ها با گزارش، تحلیل و خبر به این موضوع پرداخت. ایجاد گفتمان و بسترسازی برای هنرمندان و همچنین کمک به پیوند هنر و صنعت می‌تواند به بهبود سبک پوشش کمک کند.
رشیدی اظهار کرد: ما در دبیرخانه جشنواره نقش تن‌پوش کارهای نکرده‌ی زیادی داریم و امیدواریم تا رسیدن به اهداف جشنواره، این کارها را ادامه دهیم. ما در ارتباط هنرمندان با مراکز تولیدی و تجاری چندان موفق نبوده‌ایم، اما در این‌باره قول‌های زیادی گرفته‌ایم. امیدواریم طرح‌های برگزیده در این جشنواره خریداری و برای تولید انبوه به بازار عرضه شوند.
 
رابطه پوشش و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی
در ادامه اختتامیه جشنواره نقش تن‌پوش دکتر سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی -  اظهار کرد: پوشاک از نیازهای اولیه بشر است و مانند خوراک و مسکن اهمیت دارد. پوشاک در فرهنگ اصیل ایرانی، تنوع بسیاری دارد و این تنوع در میان طبقات اجتماعی، براساس جایگاه اقتصادی، سیاسی و جنسیتی کارکرد دارد.
او ادامه داد: تن‌پوش از انواع پوشش رایج مردم جهان است که روز به روز عمومی‌تر می‌شود. آنچه در بین اندیشمندان مردم‌شناس و جامعه‌شناس اهمیت دارد، توجه به پیام‌ها، راز و رمزهای موجود در انواع پوشش، بویژه تن‌پوش است.
وی بیان کرد: پوشش در لغت به معنی جامه و پوشیدن است. پوشیدن نیز به معنی پنهان کردن و نگه‌دارنده است. پوشش یکی از نمادهای فرهنگی و تمدنی بوده که علاوه بر تغییرات اجتماعی، بیانگر آن است که یک جامعه تا چه اندازه به وقار و پوشیدگی اهتمام دارد. شناخت ریشه‌های فرهنگی پوشش، نقش بارزی در افق فرهنگی جامعه می‌تواند داشته باشد.
او همچنین گفت: مسئله پوشش و نقوش، امری ساده و سطحی نیست که بتوان آن را صرفا سلیقه افراد دانست، زیرا سنت و باورها در آن منعکس شده است. تن‌پوش و نقوش منتشرشده روی آن، پیام‌آور تغییر است. انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند، نمی‌تواند با پوشش و لباس خود وداع کند. فرهنگ‌های تمدن‌ساز مثل ایران می‌توانند با صلابت بدرخشند. این درخشش بدون توجه به تفاوت‌های جمعیتی ممکن نیست.
پورعلی بیان کرد: امروزه پوشش به دو نوع انجام می‌شود؛ در روش اولی که کم‌یاب است، مشتری سفارش دوخت می‌دهد و در روش دوم، طراحان مدل‌هایی را به بازار عرضه می‌کنند و اشخاص بنا به سلیقه خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند. یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های طراحان، پوشش با اشراف به ظرفیت‌های منطقه‌ای و ملی است که امکان شکل‌دهی به زبان پوشاک و عمق فرهنگی و هویت‌ساز را فراهم می‌کند. این زبان شکل‌ نمی‌گیرد مگر آن‌که در ایده‌پردازی، نوآورانه بودن را محور قرار دهیم. اگر این اتفاق مبارک فرهنگی شکل بگیرد، سلیقه اجتماعی نیز شکل گرفته است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که رعایت تناسب، هماهنگ بودن طرح، نقش و برش، زیبایی و اقتصادی بودن متناسب با شرایط این صنعت می‌تواند به موفقیت تولیدکنندگان بیفزاید، گفت: آنچه بیش از همه به سرعت فرآیند تولید کمک می‌کند، استفاده مناسب از امکانات داخلی است. امیدوارم این جشنواره در ایجاد این فضا سهم شایسته خود را ایفا کند.
 
ارتقای کیفی جشنواره پنجم
در ادامه الهام زایجانی - دبیر پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش - نیز بیان کرد: این جشنواره برای اولین‌بار در جهاد دانشگاهی هنر و در سال 1385 شروع به کار کرد. در دوره اول 130 اثر، در دوره دوم 180 اثر و در پنجمین دوره 450 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.
او افزود: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در این است که از همفکری داوران گذشته و اساتید دانشگاه هنر استفاده کردیم تا به جشنواره محوریت بدهیم. این جشنواره تا کنون به‌صورت آزاد برگزار شده، اما امسال در آن به زندگی شهری هم پرداخته شده است، زیرا ارزش‌های انسانی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و موضوع‌های آیینی، زندگی شهری ما را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، این دوره از جشنواره با استقبال شرکت‌کنندگان مواجه شد.
 
دبیر چهارمین دوره جشنواره نقش تن‌پوش گفت: در این دوره فقط 350 اثر در حوزه شهری، به جشنواره ارسال شد. شبکه‌ای دانشجویی را در سطح ایران تشکیل دادیم که دانشجویان ممتاز و اساتید برجسته دانشگاه‌ها در شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان، سنندج، کرج و تهران به ما متصل شدند. همچنین با توجه به کمبود امکانات در سنندج، کارگاه آموزشی از راه دور را نیز برگزار کردیم.
زایجانی اظهار کرد: سعی کردیم از رسانه‌ها استفاده و درباره جشنواره اطلاع‌رسانی کنیم. به همین دلیل از همه شهرها برای ما اثر ارسال کردند. همچنین برای تجاری‌سازی بخش صنعت و هنر نیز در بخش داوری سه برند صنعتی را در کنار خود داشتیم. در این دوره، کتاب مروری بر چهار دوره قبل را هم تدوین کردیم.
 
سخنران بعدی مراسم دکتر غلامرضا اکرمی - رییس دانشگاه هنر – بود که در ابتدای سخنانش با تقدیر از جهاد دانشگاهی هنر، گفت: جشنواره نقش تن‌پوش جشنواره مهمی است، از این جهت که پوشاک، یکی از وجوه فرهنگی و تمدنی هر ملت است. یکی از ارکان مهم فرهنگ، پوشاک است که شاید به آن کمتر توجه شده است. در ارکان فرهنگ و تمدن، معماری و بعد از آن، ادبیات و در نهایت پوشاک، از دوران کهن تا کنون مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: یک قوم و فرهنگ را به لباس می‌شناسند. بخش دیگر فرهنگ، خوراک است. شاید بی‌توجهی ما به پوشاک موجب شده که لباس‌های بیگانه به فرهنگ ما وارد شود و هر روز توسعه پیدا کند. ما در کشور، فرهنگ‌های گوناگونی داریم و هر فرهنگ، لباس خاص خود را دارد.
اکرمی گفت: اگرچه در بسیاری از شهرها فرهنگ پوشاک قومی از بین رفته و تحت تاثیر مد و لباس غرب قرار گرفته است، اما هنوز در برخی روستاها، زنان همچنان از لباس محلی استفاده می‌کنند. بخشی از آن‌ها نیز عشایر هستند، با آن‌که ضعیف شده‌اند، اما هنوز پوشاک خودشان را حفظ کرده‌اند و این نشان از فرهنگ غنی ما دارد.
رییس دانشگاه هنر افزود: اگر همین‌ها را بشناسیم و ارائه کنیم، نمایشگاهی غنی از لباس خواهیم داشت. مطمئنم غربی‌ها به این فرهنگ جذب می‌شوند، اما متاسفانه نسبت به این مسئله بی‌توجهی شده است. در چند سالی که آمریکایی‌ها در افغانستان حاکم شدند، سالن‌های مد را در آنجا ایجاد کردند. اگر فرهنگ خاص قوم خود را تبلیغ کنند، قابل قبول است، اما عده‌ای طرح‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند و مردم را به دنبال آن می‌کشانند. در حالی که لباس، مخصوص جغرافیا و اقلیم است. همان‌طور که معماری متعلق به اقلیم است، زبان و لباس هم متعلق به اقلیم خودش است.
 
پنج طرح برگزیده به تولید انبوه می‌رسد
حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز دراین مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد و برداشته شدن گام بلند دیگر در جهت تحقق اهداف فرهنگی کشور بیان کرد: محصولات فرهنگی تا شکل مادی به خود نگیرد قطعاً تأثیرگذاری کافی را نخواهد داشت. نظریه‌پردازان معتقد هستند که محصولات مادی در حوزه فرهنگ زمانی مؤثر واقع می‌شود که شکل ملموس به خود بگیرد و هرگاه این دو نسبت به هم فاصله بگیرند ما مجبور می‌شویم که کپی‌برداری کرده و از فرهنگ دیگران بهره‌ بگیریم.
او تصریح کرد: امسال برای اولین بار شاهد تلفیق خوب صنعت، هنر و فرهنگ در این جشنواره بوه‌ایم و برگزاری این نوع از جشنواره‌ها کمک می‌کند که علاوه بر اینکه فرهنگ‌ساز می‌شویم، هویت‌ساز هم بشویم چرا که مشخصاً فعالیت‌های فرهنگی سرنوشت هویت‌سازی را به دنبال دارد. البته مشکلات مادی، معنوی و اقتصادی پیش‌ روی ما هست ولی پرداختن به این مسائل کمک می‌کند در مسیر کپی‌برنداشتن و کپی‌کاری نکردن گام برداریم.
 
قبادی در ادامه با اشاره به اینکه دوران کپی‌بردای طرح‌ها در زمینه مد و لباس به پایان رسیده است تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی همچون جشنواره نقش تن‌پوش کمک می‌کند که به فرهنگمان شکل مادی و ملموس بدهیم و مزیت عینی شدن به آن ببخشیم و معتقدم جشنواره نقش تن‌پوش یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که فرهنگ را در شکل‌ها و تکنیک‌های مختلف به محصول‌ رسانده و مردم را از آن بهره‌مند می‌کند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین به دریافت بیش از ۴۵۰ اثر در این جشنواره نیز اشاره و با توجه به تخصصی بودن این جشنواره تعداد آثار را بسیار قابل توجه برشمرد و افزود: حضور فعالانه صنعت‌گران در این جشنواره بسیار چشم‌گیر و حائز اهمیت است. اگر چند سال قبل می‌خواستیم نام چند برند ایرانی را ببریم به راستی برند مطرحی وجود نداشت اما در حوزه مد و لباس اکنون می‌توانیم از ده‌ها برند خوب نام ببریم و بگوییم که حضور هر کدام از این برندها مایه افتخار و تأثیرگذار است.
قبادی با اعلام این خبر که 5 طرح برگزیده جشنواره نقش تن‌پوش به تولید انبوه می‌رسد عنوان کرد: هر طرح در مرحله اول به تیراژ ۵۰۰ عدد تولید خواهد  شد و اگر راه خود را باز کرد تولیدکنندگان می‌توانند به تولید بیشتر طرح‌ها بپردازند.
او همچنین از تصویب نهایی برای تولید انبوه آثار برگزیده طرح لباس کتاب‌دار نیز خبر داد و گفت: جامعه ما به سمت استفاده از طر‌ح‌های ایرانی اسلامی پوشاک می‌رود. میزان ورود اثر به ساختار نشان شیما نیز نسبت به سال ۹۴ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد جامعه تولید و طراحی ما در حال خلق اثر و تکوین در حوزه مد و لباس است.
 
 
تقدیر از آثار برتر جشنواره
در پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش غزاله ارمی، مه‌بانو مختاری، یاسمین زهرایی‌فر، فاطمه سادات اسمعیل‌زاده پاکدامن و شیرین کره‌ای شایسته‌ی تقدیر شدند. همچنین یاسمن شاملو - رتبه سوم، مریم سادات ابطحی - رتبه دوم، ستاره زرگرانی - رتبه اول را در بخش صنعت به‌دست آوردند. در بخش هنر نیز محمدمهدی پدرام - رتبه ی سوم، ستاره زرگرانی - رتبه دوم و مریم سادات ابطحی - رتبه اول را کسب کردند که با دریافت لوح تقدیر و تندیس و جایزه نقدی از ایشان تقدیر شد.
 
نمایشگاه آثار منتخب پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش
نمایشگاه آثار منتخب پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش که در آن آثار منتخب جشنواره ارایه شده، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
گفتنی است در این مراسم علاوه بر معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، اجراهای ویژه‌ای شامل پرفورمنس گروه نمایش و اجرای موسیقی سنتی در نظر گرفته شده بود که مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir