دوره آموزشی «تربیت مربی هنرکودک» برای تدریس در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها
چهار شنبه 5 مهر 1396 بازدید: 2219

 رئیس جهاد دانشگاهی هنر گفت: در مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک باید مربیانی کاردان و هنرشناس حضور داشته باشند تا بتوانند با استفاده از قابلیت‌های بالای هنر، روحیه خلاقیت، نوآوری و کارگروهی را در کودکان ایجاد و استعدادهای آنان را شکوفا کنند.

بهزاد رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه سال نو تحصیلی افزود: مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدهای کودک، بعد از خانواده، اولین مرحله و در حقیقت سنگ بنای فرآیند آموزش و پرورش کودکان ایرانی هستند که باید با حضور مربیان کارآزموده و متخصص، شروعی برای شکوفایی استعدادها و ایجاد روحیه خلاقانه و نوآورانه در کودکان باشد.

وی با اشاره به قابلیت‌های بالای هنر در آموزش و پرورش کودکان، گفت: آموزش هنر در مراکز پیش دبستان و مهدهای کودک عمدتا توسط همان مربی عمومی کودک انجام می‌گیرد درحالی‌که این مربی هیچ‌گونه آموزشی جهت آموزش هنر، ایده پردازی، خلاقیت و کار تیمی ندیده و ممکن است حداقل آشنایی با رشته‌های هنری و قابلیت‌های بالای هر یک از آنها را نداشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر تصریح کرد: امروزه اهمیت و ضرورت وجود مربیان آشنا با هنر و قابلیت‌ها و مفاهیم آن بیش از هر زمانی احساس می شود و دوره‌ای که بتوان در قالب آن "مربی هنر کودک" تربیت کرد، بسیار ضروری است.

رشیدی با تشریح تجارب موفق کشورهای پیشرفته در به کار گیری قابلیتهای مختلف هنر در آموزش و پرورش کودکان، افزود: یافته‌های علوم تربیتی نشان می‌دهد، سال‌های پیش از دبستان در رشد و شکوفایی قابلیت‌ها و خلاقیت‌های فردی و تربیت درست کودکان نقشی مهم دارد و سیاستگذاران آموزش، معمولا روی آموزش ها و آموزش مهارت‌های پیش دبستانی و دبستان تاکید زیادی دارند و همواره هنر را بستری مناسب برای پرورش واقعی کودکان بر می شمارند.

وی گفت: براساس همین ضرورتها، جهاددانشگاهی هنر برای اولین بار در کشور دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک را تدوین کرده و برای کمک به نظام آموزشی مراکز پیش از دبستان و مهدهای کودک، این دوره آموزشی را برای دانشجویان و جوانان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه برگزار می کند.

رییس جهاد دانشگاهی هنر آشنایی با شیوه‌های تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان، آشنایی با شیوه های پرورش خلاقیت کودکان، آموزش چگونگی برقراری ارتباط موثر با کودکان، آشنایی با مباحث هنر مدرن و هنر کودکان و نمایش خلاق را از جمله اهداف این دوره آموزشی برشمرد و ادامه داد: بازی های رنگین و انواع تکنیک های نقاشی، تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان، مباحث روانشناسی رشد کودکان، راه ها و روش های هنر خلاق کودک و پرورش خلاقیت هنری کودکان و آشنایی با نمایش خلاق کودکان از جمله سرفصل های اصلی دوره تربیت مربی هنر کودک است.

رییس جهاد دانشگاهی هنر گفت: فراگیران با شرکت در دوره آموزشی «تربیت مربی هنر کودک» می توانند در مدارس، مهدهای کودک و سایر مراکز تربیتی از جمله خانه‌های کودک، فرهنگسراها، سرای محله‌ها و آتلیه‌های هنری به آموزش مباحث هنر کودکان و پرورش مهارت‌های خلاقانه و کار گروهی به کودکان بپردازند.

رشیدی تاکید کرد: رویکرد دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی هنر رفع نیاز های جامعه و اشتغالزایی جوانان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها است و در دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک تلاش می شود مربیانی کارآزموده، ماهر و آشنا به قابلیت های بالای هنر در پرورش و تربیت کودکان آماده و مهیا شوند.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir