دکتر اکرمی، رییس دانشگاه هنر: نگاه های نا آگاهانه به هنر ،باعث در پرده ماندن آن شده است
دوشنبه 1 آبان 1396 بازدید: 2085

 

دکتر اکرمی گفت: متاسفانه درجامعه نگاه خوبی به هنر و جایگاه مناسبی برای آن وجود ندارد، نگاه های قشری و نا آگاهانه نسبت به هنر باعث شده  که بعضا هنر در پرده بماند.

 

دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر در گفت گو با خبر نگار ایسنا واحد هنر گفت: هنر پایه فرهنگ و عنصر لازم برای زندگی است، هنر در واقع همراه با زیبایی و چاشنی زندگی است ، اگر زندگی شاد نباشد و نبود نشاط در زندگی،آن را با تزاحم و برخورد توام می کند، بنابراین مایه زندگی شادی، صمیمیت ، دوستی و رفاقت است که جامعه را شاداب و سالم نگه می دارد.

 

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: به نظر من هنر اگر درست ارایه شود و مفهوم واقعی خود را نشان دهد ، سلامت جامعه را حفظ می کند.

 

رییس دانشگاه هنر در ادامه گفت: در واقع باید بگویم هنر در جامعه به نوعی مظلوم واقع شده است، متاسفانه درجامعه نگاه خوبی به هنر و جایگاه مناسبی برای آن نداریم، نگاه های قشری و نا آگاهانه نسبت به هنر باعث شده که بعضا هنر در پرده بماند، اگر هنر در جایگاه و ظرف مناسب خود عرضه شود مایه سازندگی و نشاط در سطح جامعه می شود و مردم می توانند به صورت عیان از هنر فاخر استفاده کنند.

 

دکتر اکرمی در ادامه یادآوری کرد: به عقدیه من هنر برای هنر معنا ندارد، هنر برای مردم، تعالی بشر و جامعه است، وقتی ما با یک مقوله ای برخورد نامناسب و غیر تخصصی کنیم ، آن حوزه و مقوله نقش و رسالت خود را از دست می دهد ، بنابراین با برخوردهای نا آگاهانه با هنر در سطح جامعه ، هنر مهجور واقع شده به طوری که نمی تواند نقش سازنده خودش را اجرا کند.

 

برخورد سلیقه ای با هنر باعث خدشه در محتوای آن می شود

 

وی با اشاره به مشکلات و موانع سد راه هنر تصریح کرد: برخورد قشری با مقوله هنر ، از روی نا آگاهی و در واقع نشناختن هنر، به محتوای آن خدشه وارد می کند، نبایدگفت هنر انحراف گراست ، هنر و سازو کار آن این هدف و نگاه را بر نمی تابد.

 

رییس دانشگاه هنر گفت: اینروزها بیشترین مشکل در حوزه هنر برخورد ناشایست و ناآگاهانه با حوزه موسیقی صورت می گیرد، در حالی که موسیقی جز زندگی ، طبیعت و خلقت است، ما درطبیعت موسیقی را داریم ، این صدا صدای موزون است و نمی تواند بد و شر باشد، البته هر مقوله ای خیر و شر دارد ، باید تلاش کنیم جنبه خیر آن بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

رییس دانشگاه هنر در ادامه سخنانش گفت:باید به  هنر موسیقی  فرصت داد ، وقتی موسیقی را در هر حالتش به چشم و نظر بد به آن نگاه کنیم، مسلما کارکردهای مفید و سازنده اش ایفای نقش نمی کند ، بنابراین باید به این هنر فاخر و ارزشمند فرصت داد تا بتواند خودش را مطرح کند، در این صورت است که امکان مطرح شدن پیدا می کند و به طور یقین در سطح جامعه می تواند اثرات سازنده ای داشته باشد.

 

ظرف هنر باید قابل و شایسته باشد

 

دکتر اکرمی تاکید کرد: هنر پایه فرهنگ و تمدن است ،بنابراین اگر ما هنر را نفی کنیم  در واقع فرهنگ و تمدن را نفی کرده ایم و دیگر سازندگی معنا ندارد ، سابقه تمدنی و فرهنگی کشور اسلامی ایران در هنر نهفته و عجین با آن است، وقتی هنر را نفی می کنیم ، در این دوره اسلامی چه تمدن و فرهنگی می خواهد ساخته شود؟!

 

وی در پاسخ به این سوال که استاندارد های تدریس هنر موسیقی در کشور ایران را در قیاس با استاندارد های جهانی، جگونه ارزیابی می کنید؛ اظهار داشت: هنر استاندارد ندارد ، در واقع  هنر یک محتوا است و هر جامعه و منطقه جغرافیایی  با جغرافیای دیگر متفاوت است ، اگر بخواهیم استانداردی در مورد هنر تعریف کنیم باید بگویم استاندارد برای هنر ، ظرف تعریف می شود،در واقع ظرف هنر باید استاندارد باشد ،نه به معنی استاندارد صنعتی. ظرف هنر باید قابل و شایسته باشد تا بتواند آن گوهر شایسته را در خودش بپروراند، چون هنر به نوعی در واقع خلاقیت است و از درون انسان تراوش می کند ، بنابراین فضای مناسب و ظرف شایسته می خواهد ، متاسفانه این موقعیت برای هنر در کشور فراهم نیست.

 

هدف هنر حفظ محتوا و سازندگی است

 

رییس دانشگاه هنر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر به هنر به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم چه تاثیری در رونق هنر دارد ؛ گفت:بنده با این دیدگاه  مخالفم ،هنر را نباید به چشم کالای اقتصادی نگاه کرد، زیرا محتوا ی خود را از دست می دهد و اصلاحا بازاری و صرفا تبدیل به سرگرمی می شود ، از طرفی هنر فقط سرگرمی نیست ، هنر محتوا دارد و خیلی گران قیمت و ارزشمند تر از این است که بخواهیم به آن صرفا نگاه تجاری داشته باشیم، زیرا وقتی نگاه صرفا تجاری باشد انحرافاتی در این حوزه  رخنه  می کند ، هدف هنر حفظ محتوا و سازندگی است و باید در چهار چوب و محتوای خودش حرکت کند تا نشاط و سازندگی در جامعه ایجاد کند،البته بخشی از آن می تواند در آمد زایی داشته باشد، به شرطی که ظرف و محتوای خود را حفط کند.

 

استاددانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بیان کرد: هنر از آنجا که ارزشمند است ، ظرف مناسب وانسان های هنرمند قابلی را می طلبد ، فضا و ظرف مناسب می تواند انسان های هنرمند و قدردان هنر را تربیت کند.

 

محتوا و مفهوم هنر در بخش خصوصی تامین نمی شود

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اریه پیشنهادی در راستای بهبود جایگاه هنر و پرورش هنرمندان در جامعه یادآور شد:هنر یک کار محتوایی است و باید در راستای آگاهی و ارتقاء معنی و مفهوم در سطح جامعه حرکت کند و این رویه مسلما در بخش خصوصی با رویکرد اقتصادی تامین نمی شود ، بنابراین وظیفه دولت و حکومت است که این معنی و ارزش را ایجاد کند، هنر نیاز به حمایت،سرمایه گذاری نگاه های مهربان و مثبت دارد.

 

وی در ادامه افزود: دولت برای حوزه هنر باید سرمایه گذاری کند ، اگر این را به بخش خصوصی واگذار کند دچار ابتذال و خروج از محتوا می شود، زیرا بخش خصوصی نگاه در آمدی به حوزه هنر دارد و اسیب پذیری هنر در واقع  از این جهت و نگاه رقم می خورد، هنر باید در خدمت مردم و جامعه باشد بنابراین دولت و نظام باید  این گوهر فاخر را حفظ کند و از آن حمایت  و سرمایه گذاری کند تا فرهنگ و تمدن ساخته شود، فرهنگ و تمدن به شکل آنی ساخته نمی شود و طی مسیر این چرخه ارزشی زمانبر است ممکن است نیم یا یک قرن طول بکشد تا فرهنگی ایجاد شود این پروسه نیاز به حمایت ، توجه و سرمایه گذاری دارد تا در تاریخ ،  این هنر و فرهنگ فاخر ایرانی از دوره اسلامی ماندگار شود، نباید در این حوزه دنبال بهره برداری های آنی باشیم.

 

 

 

دکتر اکرمی تصریح کرد: دانشگاه هنر مامن هنر و محل آموزش هنر است، زیرا ازپتانسیل های  لازم ، قابلیت های کافی و اساتید مجرب برخوردار است ، اما امکانات و ظرف لازم و کافی را در اختیار ندارد و این ظرف لازم باید با حمایت دولت فراهم شود.

 

وی ادامه داد: هنر گوهر است  و این گوهر و مروارید باید در ظرف خودش نگهداری و پرورش داده شود ، هنر ی باید ظرف خود را پیدا کند، متاسفانه بی توجهی  از ابتدای انقلاب تا الان نسبت به این حوزه  سبب شده هنر ظرف ناقصی داشته باشد، با این حال از همین ظرف ناقص هنرمندان مطرح و قابلی به درون و بدنه جامعه راه  یافته اند.

 

رییس دانشگاه هنر در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه های انسانی و هنری  مستعدی در دانشگاه هنر تحصیل می کنند که به دلیل محدودیت های موجود، به اندازه کافی فرصت برای آنها فراهم نمی شود. باروری و شکوفایی استعدادهای فرزندان هنر، نیاز به فضا ،امکانات  و ظرف لازم دارد تا بتوانند استعدادهای خود را عرضه و شکوفا کنند.

 

 

 

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir