برگزاری دوره‌ی جامع ‌تربیت‌مربی ‌هنر کودک
سه شنبه 23 آبان 1396 بازدید: 3024

 

مرکز  مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر ، دوره‌ی ‌تربیت‌مربی ‌هنر کودک را برگزار می کند.

                                                             

اردشیر پژوهشی مدرس دوره جامع ‌تربیت‌مربی ‌هنرکودک مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر درگفت و گو با خبرنگار ایسنا واحد جهاد دانشگاهی هنر، در خصوص ضرورت برگزاری این دوره ها گفت: با توجه به جمعیت جامعه ی جوان کشور، مراکز آموزش عالیِ و دانشگاه های تربیت معلمِ هنر از نظر کمی پاسخگوی نیاز جامعه نیستند، لذا هرساله گروه کثیری از دانش آموختگان رشته های هنری و هنرمندان و مربیان خودآموخته به عنوان مربی هنر، جذب بدنه‌ی نظام آموزشی کشور می شوند و درمدارس ، یا مراکز خصوصی و دولتی به آموزش هنر می پردازند.

 

  مدرس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر در ادمه بیان کرد: این در حالی است که می دانیم آنچه در دانشگاه های هنری آموخته می شود برمبنای تربیت و پرورش هنرمند و کارشناسان متخصص در رشته های مختلف هنری طراحی وتدوین شده است نه برمبنای تربیت معلم و یا مربی هنر، همچنین کسانی که به صورت تجربی در زمینه های مختلف هنری آموزش می بینند بیشتر مهارت های لازم را برای تولید اثرهنری فرامی گیرند نه مهارت های آموزگاری وشیوه های آموزش هنر ، لذا با توجه به اینکه فعالیت درعرصه ی آموزش مستلزم فراگیری پاره ای مطالب و مهارت های ویژه است ، اغلب این افراد در کار معلمی با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و با عنایت به ظرفیت های علمی و آموزشی دانشگاه هنر، این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه هنری کشور برای دوره ی جامع تربیت مربی هنر کودک طراحی، تدوین وبرنامه ریزی شده است.

 

پژوهشی درباره ی مدت دوره جامع ‌تربیت‌مربی ‌هنر کودک و محتوای آن اظهار کرد: این دوره در چهارترم طراحی شده است ترم های اول،دوم و سوم در قالب کلاس های تئوری و کارگاه های عملی برگزار می شود. و به مباحث کلیدی و مهمی در زمینه ی شناخت

کودک، مراحل رشد وشکل گیری شخصیت، معنای هنر، هنرکودک، کودک درون وبرخی دیگر از مفاهیم بنیادین آموزش، تربیت و یا پرورش هنری اختصاص دارد.

 مدرس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر تصریح کرد: بدیهی است آگاهی ازاین مباحث جذاب برای تمامی کسانی که به نحوی با کودکان و نوجوانان سروکار دارند قطعا مفید و کارآمد خواهد بود، همچنین باید گفت بدون تردید آنچه در این دوره ارائه می شود برای هنرمندان علاقمند به شناخت هنر کودک و آن دسته از هنرمندان که علاقمند به تولید محصولات فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان هستند مانند تصویرگران کتاب های کودکان، طراحان و تولیدکنندگان اسباب بازی و سایر فعالان در عرصه ها ی فرهنگی و هنری کودک و نوجوان  لازم و راهگشاست،چرا که به شناختی همه جانبه از کودک به عنوان مخاطب خود دست پیدامی کنند و راه های برقراری ارتباط سازنده و موثر را درخواهند یافت.

و ترم چهارم به کارورزی اختصاص دارد. که برای هنرجویان دوره های تربیت مربی هنر کودک امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

پژوهشی گفت: نام نویسی و شرکت در دوره جامع ‌تربیت‌مربی ‌هنر کودک برای کلیه ی افراد و علاقمندان اعم از دانشجو و غیر دانشجو آزاد است، اما تسهیلات و تخفیف هایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: کسانی که آموزش های هنری ندیده اند می توانند در این دوره شرکت کنند، اما بدیهی است اگر بخواهیم، به عنوان مربی هنر فعالیت داشته باشیم بایستی دریکی از رشته های هنری از دانش، مهارت و تجربه ی لازم برخوردار باشیم. با این حال هیچ جای نگرانی نیست با توجه به اینکه درمرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر رشته های گوناگون هنری با کیفیت مطلوب و رویکردی علمی آموزش داده  می شود علاقمندان می توانند متناسب با نیاز خود و در صورت تمایل در رشته ی مورد نظر آموزش های لازم را ببینند. در این خصوص  قطعا در طی دوره اساتید به دانشجویان  مشاوره ی لازم را ارائه خواهند کرد.

 

مدرس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر در پاسخ به این سوال آیا کسانی که در دوره ی تربیت مربی هنر کودک را در مراکز دیگر شرکت کرده اند ضرورتی دارد دراین دوره شرکت کنند؟ گفت: همکارانی که در این زمینه به کار آموزش و تربیت مربی هنر مشغول هستند یادآور می شوم مواد آموزشی این رشته هنوز به شکل مدون و تایید شده از سوی هیچ مرجعی منتشر و مشخص نشده است و بیشتر مراکز متناسب با شناخت و توان خود به برگزاری دوره های تربیت مربی هنر اقدام می کنند.

وی در ادامه افزود: گذشته از این دامنه ی دانش و آموختنی ها در این زمینه آنقدر گسترده و در حال تحول و افزایش است که هیچ موسسه ای نمی تواند مدعی شود با برگزاری یک دوره تمام موارد آموختنی را به هنرجویان خود انتقال داده است، لذا به جای ارائه ی پاسخ دربرابر این پرسش برخلاف عرف و رویه ی آموزشگاه های آزاد تلاش کردیم تا با ارائه ی شرح مفصلی از سر فصل ها و محتوای آموزشی دوره ،ا مکان آگاهی از محتوای دوره را برای علاقمندان فراهم کنیم تا پس از مطالعه خود به نتیجه گیری لازم برسند که آیا این دوره حرف تازه ای برای ایشان دارد یا نه... و در صورتی که فراگیری محتوای دوره را برای خود لازم دیدند در دوره شرکت کنند.

 

پژوهشی در خصوص ویژگی خاص دوره جامع ‌تربیت‌مربی ‌هنر کودک تصریح کرد: این دوره از چند ویژگی خاص برخورداراست ،که اولین ویژگی خاص این دوره در محتوای دوره به لحاظ نحوه ی ارائه و پیوستگی مطالب است، در این دوره سیری منطقی وعلمی در ترتیب و توالی مباحث در نظر گرفته شده است به گونه ای که دانشجویان به راحتی مفاهیم ومباحث را درک خواهند کرد و در نهایت به کلیتی منطقی و یک پارچه و البته کاربردی از محتوای دوره دست خواهند یافت.

 

مدرس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر بیان کرد: دومین ویژگی این دوره ی آموزشی، پرهیز از ارائه ی مطالب غیر ضروری است و در مقابل تمرکز بر ارائه ی مطالب ضروری و کاربردی است ، به گونه ای که  محتوای کاربردی، فشرده و موجز دوره سبب شده است مدت زمان طول دوره زمانی کوتاه و متعارف باشد، دیگر ویژگی مهم این دوره رابطه‌ی متعادل ومکملی است که در ارائه ی مطالب تئوری و برگزاری کارگاه های عملی لحاظ شده است.

 

وی عنوان کرد: آخرین و شاید یکی ازمهم ترین ویژگی های این دوره  ویژگی در اعتبار و چگونگی اعطای مدرک گذران دوره است ، در این دوره اعطای مدرک تحت نظامی تعریف شده ازنظر سطح کیفی صورت می پذیرد و این دقت نظر در صدور مدرک به دلیل حفظ اعتبار و جایگاه دانشگاه هنر به عنوان  بزرگترین دانشگاه هنری کشور است.

 

پژوهشی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری دوره ی جامع تربیت مربی هنر کودک در مر کز آموزش های آزاد دانشگاه هنر نوید بخش آینده ای روشن در امر آموزش هنر کودک است، امیدوارم مدیران و راهبران فرهنگی جامعه از این اتفاق مبارک حمایت کنند.

 

 

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir