گفت‌وگو با مائده تیموری، هنرجوی موفق دپارتمان فلز/ شناخت فرم و فراگیری تکنیک، هنر سنتی را اعتلا می‌بخشد
یکشنبه 1 بهمن 1396 بازدید: 2267
مرکز آموزش‌های تخصصی-کاربردی جهاددانشگاهی هنر هفته آخر دیماه میزبان ژوژمان پایان ترم هنرجویان دپارتمان نوپا و فعال فلز بود. هنرجویانی که در رشته‌های قلم‌زنی، مینای نقاشی، مینای خانه‌بندی و ساخت زیورآلات شرکت داشتند و در پایان ترم آثار خود را به نمایش گذاشته بودند. 
کیفیت بالای آثار هنرجویان این دپارتمان و رضایت آنها از دوره‌های مرکز، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی کوتاه با هنرجویان شاخص این دوره‌ها ترتیب بدهیم. آنچه در پی می‌خوانید، نخستین بخش از این سری گفت‌وگوهاست که با سرکار خانم مائده تیموری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه تهران و هنرجوی دوره‌های قلم‌زنی، مینای خانه‌بندی و ساخت زیورآلات در جهاد دانشگاهی هنر انجام شده است. با ما همراه باشید.

 
لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.
 
مائده تیموری هستم. کارشناس ارشد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران. چند سالی در رشته خودم فعالیت کردم اما چون رشته گرافیک در گروه هنرهای تجسمی رشته‌ای کاربردی است، علاقه‌مند بودم در یک رشته هنری محض نیز به فعالیت بپردازم. راست‌اش را بخواهید علاقه داشتم به‌نوعی تخلیه احساسی را تجربه کنم، آثار خودم را به ثبت برسانم و در نهایت تولید هنری داشته باشم و آنها را عرضه کنم. 
 

به چه دلیل از میان رشته‌های مختلف عملی شاخه هنر، قلم‌زنی را برگزیدید؟
 
تحقیق زیادی انجام دادم و در نهایت به شاخه فلزکاری و زیرمجموعه‌هایش چون قلم‌زنی، مینای خانه‌بندی و ساخت زیورآلات رسیدم. حین جست‌وجوهایم هم با جهاد دانشگاهی هنر آشنا شدم و بی‌درنگ در 3 دوره‌ای که نام بردم ثبت‌نام کردم. 
 
 
با حضور در این دوره‌ها، توقع و انتظاری که داشتید برآورده شد؟ به نظر می‌رسد شما با توجه به رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید دید هنری متفاوتی نسبت به سایرین داشته باشید.
 
بله من با توجه به رشته تحصیلی‌ام و مطالعه در زمینه نقوش سنتی، دید مناسبی نسبت به فعالیت‌های تجسمی داشتم و تحصیلاتم در طراحی تا حد بسیاری به کمکم آمد. اما به یاری این رشته‌ها توانستم ایده‌هایی که در ذهن دارم را به شکل عملی و فیزیکی ارائه کنم. در حقیقت باید بگویم آنچه در جهاددانشگاهی هنر آموختم تکنیک و فن تبدیل ایده‌ها به یک محصول بود. موضوعی که هیچ تجربه‌ و پیش‌زمینه‌ای در آن نداشتم.
 

لطفا درباره رشته قلم‌زنی کمی برایمان توضیح بدهید. آموزش‌هایی که در این مرکز تجربه کردید چه مراحلی را شامل می‌شد؟
 
من یک ترم کامل قلم‌زنی را به مدت 75 ساعت در این مرکز سپری کردم. آموزش‌هایمان نیز 3 مورد را شامل می‌شد. نخستین آموزش قلم‌زنی روی یک سطح صاف بود که در حقیقت ساده‌ترین تکنیک قلم‌زنی محسوب می‌شود. مورد آموزشی دوم نیز تکنیک قلم‌زنی روی حجم بود و در نهایت سومین تکنیک به‌عنوان قلم‌زنی برجسته روی ظروف یا سطح صاف آموزش داده شد. من به شخصه مورد سوم را با تمرکز بیشتری دنبال کردم و البته هریک از بچه‌ها در مرحله سوم یک سطح را انتخاب کردند. ما طی این 3 مرحله قلم‌زنی را از مرحله مبتدی تا پیشرفته آموزش دیدیم.
 

به‌عنوان یک سئوال اختصاصی از شما خانم تیموری به‌عنوان دانش‌آموخته رشته گرافیک، فکر می‌کنید چه زیرساخت‌هایی برای ارائه طرح‌ها و محصولات مدرن در قالب هنرهایی چون قلم‌زنی سنتی ایرانی، میناکاری و... لازم است؟
 
سئوال شما از آغاز شرکت در دوره‌های آموزشی این مرکز از دغدغه‌های شخصی من بوده و هست. من همیشه با توجه به سواد بصری و فرمیکی که در محیط آکادمیک کسب کرده بودم، به استفاده از تکنیک‌های سنتی برای تولید نقوش و آثار خلاقانه مدرن فکر می‌کردم. در حقیقت آثاری که در گذشته با این تکنیک‌ها ساخته و پرداخته شده‌اند بسیار زیبا و با شکوه هستند اما می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ بالای تکنیک‌های سنتی هنر ایرانی، آثاری مدرن مطابق با سلیقه جهانی تولید کرد. واقعیت‌اش را بخواهید برخورداری از سواد بصری و شناخت فرم‌ها و نقوش به همراه تکنیک‌های اصولی و سنتی جاری در این هنرها، زیرساخت‌های اصلی بروز خلاقیت و طراحی و تولید آثار متفاوت مخصوصا در رشته قلم‌زنی روی فلز را تشکیل می‌دهند.
 
 
در خاتمه چه صحبتی دارید؟
 
در پایان باید از مجموعه جهاد دانشگاهی هنر بابت برگزاری دوره‌های تخصصی و کاربردی مانند قلم‌زنی، میناکاری و ساخت زیورآلات تشکر کنم. همچنین لازم می‌دانم این نکته را نیز ذکر کنم که شهریه دوره‌های دپارتمان فلز جهاددانشگاهی هنر نسبت به سایر آموزشگاه‌ها بسیار مناسب و به‌صرفه است.
 

لطفا از آلبوم آثار مائده تیموری در مجموعه تصاویر ذیل صفحه دیدن فرمائید.
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir