گفت‌وگو با نجمه‌سادات اسلاملو، هنرجوی موفق دوره طراحی طلا و جواهرات/ هنرجویان پیگیر در جهاددانشگاهی هنر به طراحانی خلاق تبدیل می‌شوند
سه شنبه 3 بهمن 1396 بازدید: 1528
خوش‌صحبت و صمیمی است. نگاهش به زندگی و فعالیت حرفه‌ای بیش از آنکه نظری باشد، عملی به نظر می‌رسد. سال‌هاست در دوره‌های مختلف طراحی جهاددانشگاهی هنر شرکت می‌کند. نمایشگاه نقاشی برگزار کرده. زیور طراحی کرده و ساخته. در پروژه‌های مختلف طراحی لباس شرکت داشته؛ اما هم‌چنان مشتاق هنرآموزی و به‌شکل ویژه طراحی طلا و جواهر است.
با ما و نجمه‌سادات گلچین اسلاملو، هنرجوی دوره طراحی طلا و جواهر جهاددانشگاهی هنر که موفق به ساخت طرح خلاقانه خود شده، همراه باشید.
 
 
لطفا از انگیزه‌ای که باعث شد در دوره‌های طراحی طلا و جواهرات جهاد دانشگاهی هنر شرکت کنید برایمان بگویید.
 
من از 7، 8 سال پیش در دوره‌های طراحی و نقاشی جهادانشگاهی شرکت داشتم و البته برای گذراندن دوره‌های تکمیلی به جهاددانشگاهی هنر آمدم. اما زمانی‌که عنوان رشته طراحی طلا و جواهر به گوشم خورد، کنجکاو شدم اطلاعات بیشتری درباره این شاخه از طراحی کسب کنم. در ابتدا اصلا فکر می‌کردم این دوره مربوط به ساخت طلا و جواهرات است اما با کمی تحقیق متوجه شدم با یک دوره خاص طرف هستم که در ایران به‌صورت موردی ارائه می‌شود. این شد که در این دوره ثبت‌نام کردم و حالا هم بسیار رضایت دارم.
 
 
فضای بازار کار این رشته را در ایران چگونه می‌بینید؟
 
اگر بخواهم حقیقت را بگویم باید بازار کار این رشته را در ایران بد دانست. بیشتر کارهایی که در بازار ایران عرضه می‌شوند تقلید و کپی‌کاری هستند. در چنین شرایطی جایی برای خلاقیت نمی‌ماند اما خوشبختانه با برگزاری دوره‌هایی مانند طراحی زیورآلات و طلا و جواهر در مراکز تخصصی هنری مانند اینجا این روند در حال تغییر است. خصوصا که در حال حاضر تعداد هنرجویان این رشته نیز نسبت به دوره‌ای که من مشغول به تحصیل بودم افزایش یافته و طبیعتا با افزایش تعداد هنرجویان، رقابت و خلاقیت نیز افزایش می‌یابد. هرچند موفقیت در این رشته به فعالیت‌های تیمی و پیگیری هنرجویان بستگی دارد.
 
 
شما به دانشگاه هم رفته‌اید؟
 
خوشبختانه خیر. من به‌جای انتخاب مدرک، بیشتر فعالیت عملی و شرکت در دوره‌های آزاد را انتخاب کردم. دوره‌هایی که مفید باشند و تنها به یک عنوان صرف خلاصه نشوند. بسیار هم راضی هستم. جامعه ما به‌طور عام و بازار طلا و جواهرات به‌طور خاص نیازمند ارائه آثار خلاقانه است. سلیقه مردم از محصولات تکراری روی برگردان شده و کسانی‌که مهارت داشته باشند می‌توانند در چنین فضایی موفق باشند.
 
 
کلاس‌های جهاد دانشگاهی هنر را برای جذب در بازار کار موثر می‌دانید؟
 
پاسخ این سئوال بستگی مستقیمی به ارتباط استاد و هنرجو و پیگیری ایشان دارد. استادانی چون جناب آقای ایمانی بسیار برای هنرجو زحمت می‌کشند و مخالف جدی تقلید خام هستند. استاد ایمانی بسیار با دقت و جدی فعالیت هنرجویان را زیرنظر می‌گیرند و به‌محض خروج از خط اصلی مسیر آنها را تصحیح می‌کنند. اما با همه این اوصاف اگر هنرجو خودش پیگیر نباشد نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کند.
 
 
جان کلام رشته طراحی طلا و جواهر چیست؟ پیش‌زمینه خاصی می‌طلبد؟
 
باز هم تکرار می‌کنم اگر کسی پای کار و پیگیر باشد، می‌تواند بدون پیش‌زمینه و با تکیه بر تمرین و همین سرفصل‌هایی که در جهاددانشگاهی هنر تدریس می‌شود به یک طراح موثر تبدیل شود. طراحی پایه و مقدماتی، هندسه و پرسپکتیو، مبانی هنرهای تجسمی و از همه اینها بهتر درس ارگونومی به‌صورت کامل و جامع در این مرکز تدریس می‌شوند. اگرچه بچه‌هایی که معماری یا طراحی صنعتی خوانده‌اند ترم یک را آسان‌تر می‌گذرانند اما چنین موضوعی معنای این را ندارد که مواد درسی دوره طراحی طلا و جواهر جهاددانشگاهی هنر کامل نیست. من به‌عنوان یک هنرجو که از پایه تحصیل در دوره طراحی طلا و جواهر را آغاز کردم توانستم در درس پروژه پایانی حتی بالاتر از انتظار استاد حاضر بشوم درحالی‌که همه توان هنری‌ام را تنها از اینجا کسب کرده بودم.
 
 
جای درس خاصی را در این دوره خالی نمی‌بینید؟
به نظر من جای دوره گوهرشناسی در این دوره خالی است اما با همین چارت فعلی نیز طراحان موفقی از این مرکز فارغ‌التحصیل و جذب بازار کار شده‌اند.
 
 
و سخن پایانی.
 
در خاتمه ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران این مرکز و استاد ارجمندم جناب آقای ایمانی، باید بگویم تحصیل در دوره‌ طراحی طلا و جواهر جهاددانشگاهی هنر آنقدر برای من جذاب و نتیجه‌بخش بوده که همچنان علاقه دارم ارتباطم را با این مرکز حفظ کنم و از استادان فعال این مجموعه بهره ببرم.
 
 
 

 

گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir