گفت‌وگو با نازنین رضایی هنرجوی نمونه دوره طراحی مد و لباس/ در ایران خیاطی و طراحی لباس مکمل یکدیگرند
سه شنبه 10 بهمن 1396 بازدید: 4090
نازنین رضایی. متولد 1357، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شریعتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنر و معماری. پس از اخذ دیپلم با رشته مترجمی زبان انگلیسی وارد دانشگاه اصفهان شده اما پس از یک ترم این رشته را رها کرده و راه هنر را برگزیده است. می‌گوید در ابتدای تحصیل علاقه بسیاری به گرافیک داشته ولی با گذر زمان و روند نامنظم بازار کار این رشته تصمیم گرفته هنر دیگری بیاموزد. به همین دلیل نقاشی را پی می‌گیرد و حتی نمایشگاه نیز برگزار می‌کند اما برخورد اتفاقی با یک آگهی روند هنرآموزی‌اش را به مسیر دیگری می‌سپارد.
 
چگونه با جهاد دانشگاهی هنر آشنا شدید.
 
تبلیغ کلاس‌ها را دیدم، خیلی اتفاقی. دوره طراحی مد و لباس به نظرم جالب آمد و همین شد که تصمیم گرفتم در گروه مد و لباس این مرکز شرکت کنم. رضایت کامل هم دارم.
 
 
با چه استادی این دوره را گذراندید؟
 
سرکار خانم اشرفی. ایشان استاد بسیار گشاده‌رو و خوبی هستند. تحت هر شرایطی به سئوالات‌ام پاسخ می‌دادند و پیشرفت در طراحی لباس را مدیون‌شان هستم. طی یک سال و نیمی که از حضورم در این دوره‌ها می‌گذرد خیلی زودتر از انتظار خودم پیشرفت کردم. اصلا راستش را بخواهید شاید اگر از ابتدا طراحی مد و لباس خوانده بودم موفقیت‌های بیشتری در زندگی‌ام کسب می‌کردم. حس می‌کنم استعدادم در این شاخه از هنر نهفته است. البته به مرور و گذر یکی دو ترم متوجه این استعداد و کشش قلبی به طراحی مد و لباس شدم.
 
 
به نظر شما پس از طی این دوره گذراندن دوره‌ای مثل الگوسازی و دوخت یا خیاطی برای یک طراح لباس نیاز است یا این 2 رشته ارتباطی با یکدیگر ندارند؟
 
از نظر من دست‌کم در ایران این 2 رشته کاملا مکمل هم هستند. اگر یک طراح لباس به‌عنوان مثال نداند ساسون یا کاور پشت و رو چیست، نمی‌تواند طرح‌اش را به‌طور کامل برای خیاط جا بیندازد. حتی در برخی موارد خیاط‌ها اگر متوجه بشوند طراح سررشته‌ای از دوخت ندارد چندان حرف او را نمی‌خوانند. من همیشه سعی می‌کنم دانش دوخت‌ام را نیز گسترش بدهم تا بتوانم طرح‌هایم را به شکل دقیق‌تری به یک محصول تبدیل کنم. تسلط بر الگوسازی و دوخت یکی از پیش‌زمینه‌های فعالیت طراحان لباس در ایران و حتی جهان است. البته من با توجه به مطالعاتی که داشته‌ام می‌دانم که در خارج از ایران دانستن فنون دوخت چندان برای یک طراح و ایده‌پرداز مد و لباس ضرورتی ندارد.
 
 
رشته‌هایی چون طراحی و چاپ پارچه چطور؟ تنوع پارچه‌های موجود در بازار کشور را برای ارائه طرح‌هایتان کافی می‌بینید یا فکر می‌کنید دانستن هنر طراحی پارچه نیز برای یک طراح لباس از ملزومات است؟
 
اینکه یک طراح لباس با طراحی، نقاشی و چاپ پارچه آشنا باشد خیلی خوب است و یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید اما راست‌اش را بخواهید از نظر من اصلا ضرورت نیست. اگر بخواهیم منطقی فکر بکنیم فرایند طراحی و تولید پارچه مد نظر یک طراح لباس که ممکن است اصلا در بازار حتی نمونه‌ای شبیه به آن هم موجود نباشد بسیار زمان‌بر به نظر می‌رسد و اصلا تضمینی هم وجود ندارد که پارچه تولید شده همان طرح مدنظر طراح از آب دربیاید. در عمل بهتر است برای فعالیت حرفه‌ای به طرح‌های موجود در بازار بسنده کنیم.
 
 
 
الهام غفاری، یکی از هنرجویان دوره الگوسازی و دوخت جهاددانشگاهی هنر با همکاری یک طراح لباس صفحه‌ای به اسم @bootinery در اینستاگرام و کانالی به همین نام در تلگرام راه‌اندازی کرده و در واقع یک مزون آنلاین را اداره می‌کند. شما در زمینه ورود به فضای کسب‌ و کار مجازی با همکاری یک دانش‌آموخته الگوسازی و دوخت برنامه‌ای ندارید؟
 
خیلی ایده خوبی است و من هم به شدت پیگیر آن هستم. در حال حاضر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام حتی از فروشگاه‌ها و مزون‌های فیزیکی نیز پیشی گرفته‌اند و بازار بهتری دارند. من علاوه بر رشته‌هایی که عرض کردم در رشته چرم دست‌دوز نیز فعالیت می‌کنم و قصد دارم برای محصولات و آثارم یک صفحه در اینستاگرام راه بیندازم. خیلی از واردکنندگان انواع پوشاک الان در شبکه‌های اجتماعی فروش بسیار خوبی دارند. این یک فرصت است که ما هم باید از آن بهره لازم را ببریم.
 
 
چقدر جالب! حتما آدرس‌ صفحه و کانالتان را به ما هم بدهید. حتما برای هنرجویان جهاد دانشگاهی هنر و مخاطبان سایت ما جذاب خواهد بود.
 
متشکرم. نظر لطف شماست. حتما آدرس‌اش را برایتان ارسال می‌کنم. من از روند تحصیلی‌ام در جهاد دانشگاهی هنر راضی هستم و در زمینه‌هایی چون رنگ‌شناسی پیشرفت بسیاری داشته‌ام. جا دارد از زحمات مجموعه خصوصا استاد ارجمندم سرکار خانم اشرفی تشکر کنم.
 

البته فکر می‌کنم با توجه به خلاقیت شخصی و ارائه طرح‌ها و محصولات متفاوت بازار کسب‌وکار آنلاین به محصولات شما روی خوش بیشتری هم نشان بدهد.
 
بله دقیقا. مطمئن هستم ارائه طرح‌ها و آثار متفاوت نظر مخاطبان بسیاری را نسبت به محصولات معمول و آماده جلب می‌کند.
 
 
گالری تصاویر

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir