دومین جشنواره ملی¬دانشجویی صنایع دستی گنجینه برگزار شد/ فکر دانشجو نباید بر جذب سرمایه گذار متمرکز شود/ سازمان میراث فرهنگی کوتاهی کرد
دوشنبه 28 خرداد 1397 بازدید: 990

 دومین جشنواره  ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، شب گدشته  (یکشنبه 27 خرداد ماه جاری)، با حضور دکتر محمود ارژمند معاون فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه هنر ، شهرام زرگر مدیر تشکل های علمی ، فرهنگی دانشگاه هنر و  دانشجویان  در هنر فرهنگستان هنر٬ در تالار خیال شرقی گالری صبا  به همراه افتتاح نمایشگاه آثار هنری دانشجویان این دانشگاه، برگزار شد.

 به گزارش ایسنای دانشگاه هنر ، شهرام زرگر مدیر تشکل های علمی ، فرهنگی دانشگاه هنر به نمایندگی از جمع مسولین حاضر در دومین جشنواره  ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، به ایراد سخن  پرداخت و گفت: دانشگاه امروز، در دنیای مدرن و هیاهوی تکنولوژی، میان سنت دیروز و جهان پهناوری که قرن بیست و یکم در پیش چشمانش قرار داده، معلق مانده است، گنجینه تلاشی است برای بازشناسی هویت­های دیرینه مان ، در گستره­ جهان معاصر و تلاشی برای این ­که در میانه­ این زندگی مدرن، ایده­ای بیابد تا فرزند جویای هویت امروز را با گنجینه­ دیرینه­ خود، یعنی فرهنگی که همیشه در گوشه­ ذهن‌مان بوده و امروز کمرنگ شده است  را آشنا کند.

  وی افزود:  پویایی فضای دانشگاهی به موجب ترغیب دانشجویان برای خلق آثار هنری بدیع و متناسب با نیازهای روز جامعه، ایجاد بستر ارتقای سطح کیفی آثار و سطح علمی دانشجویان با برگزاری کارگاه­های آموزشی عملی و نظری ، ایجاد نوآوری و خلاقیت در فرآیند طراحی و تولید یک محصول صنایع دستی برای انسان معاصر، ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت، حمایت از تولید کنندگان داخلی بوسیله معرفی ظرفیت­‌های موجود در کشور، ترغیب دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و هنری در سطح کشور و معرفی دستاورد های دانشگاه به جامعه­ هدف را از اهداف کلی جشنواره ملی ­دانشجویی صنایع دستی گنجینه برشمرد.

مدیر تشکل های علمی ، فرهنگی دانشگاه هنر بیان کرد: گرایش­های تخصصی جشنواره در بخش عملی شامل  چوب، فلز، سرامیک ، شیشه، بافت ، نگارگری ، تذهیب  و تلفیقی Mix Materia  است.

 در حاشیه این جشنواره  نیز ، محمد باقر بلوچ دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی  گنجینه دانشگاه هنر ، در گفت و گو با خبرنگار ایسنای این دانشگاه درباره تعداد آثار ارسال شده و برگزیده های این آثار در جشنواره مذکور گفت: بخش نمایشگاهی به صورت عمومی در دو قسمت بخش رقابتی و نمایشگاهی تشکیل شده است، که در بخش نمایشگاهی 150 اثر بعد از قضاوت ابتدایی به مرحله دوم رسیدند و مابقی آثار که در این جشنواره دانشجویی گردآوری شدند در حدود 100 اثر هم برای بخش نمایشگاهی در نظر گرفته شده است که در مجموع 250 اثر در فضای گالری قرار گرفت که 150 اثر برای بخش رقابتی و تعداد 100 اثر نیز برای بخش نمایشگاهی انتخاب شد.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان شرکت کننده در دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی  گنجینه دانشگاه هنر، بیان کرد: بیش از 200 نفر دانشجویان دانشگاه هنر اقدام به ارسال آثار کردند که از این تعداد شرکت کننده ، 80 اثر به مرحله نمایشگاه ورود پیدا کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی  گنجینه دانشگاه هنر، با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری برخی نهادها در امر حمایت از برگزاری این جشنواره اظهار کرد: خیلی از سازمان ها همکاری نکردند ؛ به عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی که یک سری تعهداتی در راستای همکاری در برپایی این جشنواره را که  متقبل شده بود  از زیر بار مسولیت و همکاری خود هم در دوره ابتدایی جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر هم در فرایند اجرایی از زیر بار مسولیت و همکاری متاسفانه شانه خالی کرد، ما خیلی از آن گله داریم ،  در عوض بنده از همکاری مسولین فرهنگستان هنر ، موسسه صبا موسسه ایده نهایت تشکر و قدرانی را دارم.

 

بلوچ تعریف سیستم مالی و حمایتی را راهکار مناسبی برای برگزار شدن جشنواره های دانشجویی بهتر در اینده عنوان و تصریح کرد: تثبیت یک ردیف و برنامه بودجه ثابت در دل دانشگاه ، جهت برگزاری جشنواره ها ، باعث می شود تا این هزینه ها در آن جلوگری و  دیده شود و اگر یک دانشجو یا یک تیم دانشجویی که قراراست این فرایند را مدیریت  و اداره کند باید جهت پویایی و موفقیت فرایند های اجرایی ،  تمام تلاشش فقط بر اجرای فرایند باشد، نه اینکه فکر دانشجو بر جدب سرمایه گذار متمرکز شود.

دانشگاه تنها نهاد ایجاد تحول در حوزه اثار هنری

وی در پاسخ به این سوال که نقش دانشگاه هنر  به نوبه  خود در تحول و پر رنگ نمودن اثار و صنایع دستی کشور چقدر موثر است ، گفت:  حقیقت امر این است شاید تنها نهادی که می تواند در صنعت صنایع دستی تحولی ایجاد کند نهاد دانشگاهی است یعنی اگر اثر هنری نتواند از یک فیلتر دانشگاهی، حالا الزما نه دانشگاهی ، یعنی فرایند اکادمیک از ابتدایی به انتهایی ، این فرایند طی نشود این آثار خام هستند، یعنی پخته ایجاد نمی شوند و هر انچه ما تایید کنیم تکرار مکرراتی است  که به سرانجام خاصی نمی رسد.

سازگاری با انسان معاصر شرط تحول و نواوری ارایه آثار هنری

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر در ادامه افزود: اگر ما دنبال نو آوری و تحول هستیم و می خواهیم ارزش ها و سازو کارمان را به جهانیان نشان دهیم ، باید سازگار با انسان معاصر باشیم ، ما نمی توانیم الزاما در کارگاه ها بنشینیم  و یک محصول ایجاد کنیم و فقط هم آنرا به حوزه ها ارسال کنیم ، ما اگر خواهان فراگیر شدن هستیم و تاثیر گذار عمل کنیم باید بتوانیم محصولی را ایجاد کنیم که عوام هم بپسندند، نه فقط خواص مخاطبین آثار باشند، در فرایند بین المللی هم قدم هایی برداشته شده است ، ما اگر بتوانیم در بخش هایی از همین جشنواره که در حال برگزاری است ، گروه های خارجی که قول هایی را به ما دادند  ، جذب کنیم و در مراسم اقتتاحیه حضور داشته باشند ، می توانیم با معرفی ظرفیت ها ی دانشگاه هنر، پل ارتباطی در راستای توسعه و همکاری جهت معرفی بیشتر صنعت غنی صنایع دستی کشور گام های بلندی برداریم.

  به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه این رویداد که ۳۱ خردادماه درتالار ایران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد ضمن معرفی برگزیدگان به نفرات اول تا سوم شرکت کننده تندیس جشنواره، لوح افتخار و هدیه نقدی جشنواره اهدا می‌شود.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir