زانیار بلوری: نقد عکس باعث عمیق تر شدن نگاه هنرجو می گردد/ راه اندازی آتلیه نیازمند مهارت‌های چندگانه است
یکشنبه 11 شهریور 1397 بازدید: 4210

 استاد عکاسی و نقد عکس جهاد دانشگاهی می گوید راه اندازی یک آتلیه عکاسی نیاز به مهارت های چند گانه دارد.

زانیار بلوری استاد عکاسی و نقد عکس در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، درباره نقد عکس می‌گوید: نقد عکس هنرجویان را آماده نگاهی فراتر از یک نگاه ساده می کند و باعث عمیق تر شدن نگاه  و درگیری بیشتر هنرجو با عکس می گردد. هنرجو در نقد عکس درگیر تحلیل تکنیکی و معنایی می گردد و از این طریق این تاثیرات را می‌تواند در کار خودش نیز ببیند. نقد عکس یک درس  کاملا نظری است؛ ما در این درس نگاهی داریم به آثار عکاسان مطرح و بررسی آثار مطرح آنان از  نگاهی تاریخی؛ این درس باعث ارتقاء دیدگاه هنرجویان می شود که صرفا یک عکس قشنگ نگیرند بلکه عکسی بگیرند که حرفی برای گفتن داشته باشد.

او در ادامه افزود: در جهاد دانشگاهی هنر عکاسی را به صورت یک دوره ارائه شده که بسیار مفید است. جهاد می‌توانست به صورت تک درس این رشته را ارائه دهد، اما با تجربه ای که من دارم به صورت تک درس چندان دوره مفیدی نخواهیم داشت. معمولا وقتی به صورت ترمی هنرجویان درگیر می شوند خیلی بهتر می توانند وارد موضوع شوند.

استاد عکاسی و نقد عکس جهاد دانشگاهی هنر درباره تفاوت دوره های دانشگاه و جهاد دانشگاهی هنر، اظهار داشت: من فکر می کنم دوره‌های دانشگاه با جهاد دانشگاهی فرق زیادی دارد. دانشگاه ترم های بیشتری دارد و درگیری دانشجو خیلی بیشتر است. اما در اینجا بعضی هنرجویان به کارهای دیگری مشغول هستند، مثلا خانم خانه دار داریم تا هنرجویانی که در رشته‌های دیگر دانشجو هستند ودر این مرکز  دوره عکاسی می گذرانند. بنابراین می توان گفت که بعضی از هنرجویان با ورود به این مرکز قصد پر کردن اوقات فراغت خود را دارند.

زانیار بلوری در ادامه افزود: تعداد افرادی که عکاسی را به صورت حرفه ای در این مرکز دنبال کنند، کم است. هنرجویان بیشتر دنبال این هستند، هنری که دوست دارند را یاد بگیرند و جدی تر ادامه دهند.اما دانشگاه فرق دارد فردی می آید می خواهد رشته، کار و زندگی اش این باشد. تمام فعالیت های او پیوند می خورد با عکاسی؛ قاعدتا خروجی دانشگاه بهتر است.

استاد عکاسی جهاد دانشگاهی هنر بیان داشت: بعضی کارهای جنبی در کنار آموزش در این مرکز می تواند مفید باشد.مثلا هنرجویان را به جای یک جلسه در کلاس به سینما برده و فیلمی مربوط به عکاسی را برای آنها نمایش دهیم. یا اینکه مرکز امکان برگزاری گالری برای هنرجویان را فراهم کند؛ از بچه‌هایی که در اینجا دوره عکاسی می بینند، افرادی هستند که عکس های خوبی دارند و می توانیم به راحتی یک کار گروهی را به صورت گالری برگزار کنیم.

زانیار بلوری درباره بازار کار برای فارغ التحصیلان دوره های عکاسی جهاد دانشگاهی هنر، گفت: در شرایط فعلی جذب بازار کار شدن کار راحتی نیست. حتی افرادی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند در صورتی که مهارت کافی هم داشته باشند کار مناسب با رشته تحصیلی خود را به راحتی نمی توانند پیدا کنند.تازه این را درباره افرادی می گوییم که مثلا 4 الی 6 سال در دانشگاه درس خوانده و با این دوره و مدرک تحصیلی خود می خواهند در آینده شغلی داشته باشند.

او در ادامه افزود: با توجه به این مسائل و شرایط بازار کار نمی توانیم انتظار داشته باشیم که با یک دوره یک ساله هنرجویان عکاسی به راحتی جذب بازار کار شوند.البته با مهارت‌هایی که اینجا آموزش می بینند تا اندازه زیادی به آنها کمک می کند و راه جذب به بازار کار را برای آنها ساده می کند.

استاد عکاسی جهاد دانشگاهی هنر در پایان اظهار داشت:  بعضی افراد می خواهند یک دوره عکاسی را بگذرانند و آتلیه بزنند. من به این افراد صراحتا می گویم که شما اگر 4 سال هم دوره عکاسی بخوانید به این معنی نیست که می توانید آتلیه بزنید و موفق شوید. در واقع آتلیه زدند منوط بر این است که شما سرمایه داشته باشید، بازار‌یابی بلد باشید، موضوع فقط کار عکاسی نیست.در نتیجه توقع اینکه شما با یک دوره یک ساله بتوانید کار اینچنینی را انجام دهید، توقع زیادی است.کارهایی از این دست نیاز به مهارت‌های چندگانه و در نهایت به سرمایه نیاز دارد.

انتهای پیام


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir