الهام مقیان آذر:عکاسی یک رشته عملی است/ هنرجویان جهاد دانشگاهی توانایی بالایی برای جذب به بازار کار را دارند
یکشنبه 11 شهریور 1397 بازدید: 3575

 مدرس رشته عکاسی جهاد دانشگاهی هنر می گوید هنرجویانی که از این مرکز فارغ التحصیل می شوند توانایی جذب به بازار کار را دارند.هنرجویان اینجا چیزی حدود 80 درصد چیزی که قرار هست از بازار کار یاد بگیرند را یاد می گیرند.

الهام مقیان آذر مدرس رشته عکاسی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر با بیان ویژگی‌های دوره‌های جهاد دانشگاهی هنر، گفت: در فضای آموزشی جهاد دانشگاهی هنر مسئله ای که خیلی مهم است نسبت به سایر فضاهای آموزشی، تمرکز این مرکز بر روی رشته‌های هنرهای کاربردی و عملی است.  در نتیجه هنرجویان بیشتر با فضای کار عملی آشنا می شوند و این مسئله باعث می شود در رشته‌های عملی مهارت های بالاتری پیدا کنند. بنابراین در بازار کار بهتر می‌توانند از آموخته های خود استفاده کنند.

این مدرس عکاسی در ادامه افزود: معمولا هنرجویان جهاد دانشگاهی کمتر وارد فضای گالری زدن وارد می شوند و بیشتر جذب بازار کار و معمولا اکثرا صاحب آتلیه و یا دفتر کار می شوند. جنبه‌های آکادمیک و تئوریک کمتر در چنین فضاهایی وجود دارد.

آذر در ادامه با بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های دوره های جهاد دانشگاهی هنر با دانشگاه ها، گفت: جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌ها در نقاطی فصل اشتراک دارند و در یک نقاطی با دانشگاه فاصله دارند.نقاطی که با هم فاصله دارند بیشتر در دروس تئوری و مهارت‌های مشترک است. در دانشگاه‌ها ما ملزم هستیم یکسری دروس عمومی را پاس کنیم. اما در فضاهای آموزشی مثل جهاد دانشگاهی می توانیم از آنها صرف نظر کنیم و بیشتر زمان را به آموزش های مهارتی و تخصصی اختصاص دهیم. در نتیجه اینجا ابعاد کار عملی،  قوی‌تر از دانشگاه و در عین حال ابعاد  تئوری ضعیف تر از دانشگاه است.

او در ادامه افزود: مثلا دروسی مانند نقد عکس یا تاریخچه عکاسی  دروس تئوری هستنند که دانشجویان رشته عکاسی می‌گذرانند؛ اما  به نظرم نیازی نیست این دروس در جهاد دانشگاهی تدریس شوند. دلیل هم این است که احتمالا از این دروس استقبال نمی کنند. افرادی که وارد جهاد می شوند خیلی سریع می خواهند به مهارت برسند و خروجی بگیرند. البته در دانشگاه‌ها نیز بچه‌ها خیلی از دروس تئوری استقبال نمی کنند. چون رشته عکاسی یک رشته عملی است و بچه ها خیلی با فضای تئوری کنار نمی آیند. در نتیجه اینجا نیز تدریس دروس تئوریک خیلی جواب نمی دهد. چرا که بچه ها می خواهند خیلی سریع مهارت را یاد بگیرند و در بازار شروع به کار کنند.

این مدرس رشته عکاسی با ارائه پیشنهادی درباره بهتر شدن روند دوره‌های جهاد دانشگاهی هنر، اظهار داشت: من احساس می‌کنم هنرجویان خیلی انگیزه ای برای خروجی گرفتن کار پایان دوره ندارند. عملا آزمون خیلی جامعی برگزار نمی شود و  ژوژمانی  برای کار عملی وجود ندارد.در اینجا صرفا یک دوره طی می شود. جهاد می تواند برای پایان هر دوره از کارهایی که در آن دوره انجام شده  یک مسابقه طراحی کند، کارهای منتخب را جدا و معرفی کند به یک سری موسسات و مراکز که جذب بازار کار شوند.

مقیان آذر در ادامه بیان داشت: باید برای هنرجویان حدی از توانایی را در نظر گرفت که گرفتن این مدرک مثلا نیاز هست که شما چنین توانایی هایی را داشته باشید. در نتیجه ارائه پایان دوره باید قوی‌تر باشد. من احساس می کنم بچه ها بی انگیزه هستند و کار نمی کنند. در صورتی که افرادی که در فضای آموزشگاه ثبت نام می کنند با دانشجو خیلی فرق دارند، چراکه آمده اند اینجا هزینه‌ای کرده تا چیزی یاد بگیرند. بنابراین به نظر من با برگزاری مسابقات و تعیین جوایزی احتمالا تلاش هنرجویان بیشتر می‌شود. برای اخذ مدرک یک دوره باید فینال داشته باشند،  یا حداقل ملزم باشند که یک جلسه ای را برای ارائه کار در نظر بگیرند، یا یک سطحی برای آنها در نظر گرفته شود و مدرک آنها در آن سطح داده شود .نیاز داریم به ایجاد رقابت مثلا من بدانم سطح 1 جهاد دانشگاهی هستم و مدرک آن را گرفتم و مثلا شخص دیگری  سطح 2 را دریافت کرده؛ این تمایز باید وجود داشته باشد بین هنرجویانی که فعال هستند و هنرجویانی که کمتر توجه می کنند.

این مدرس رشته عکاسی جهاد دانشگاهی هنر در پایان اظهار داشت: هنرجویانی که از این مرکز فارغ التحصیل می شوند چنانچه از شرایط  اقتصادی مناسب را داشته باشند تا بتوانند کار را راه اندازیی کنند، توانایی جذب به بازار کار را دارند. هنرجویان اینجا چیزی حدود 80 درصد چیزی که قرار هست از بازار کار یاد بگیرند را یاد می گیرند. تمام اساتیدی که اینجا کار می کنند برایشان مهم هست که هنرجویان را با اتفاقات روز بازار کار آشنا کنند.در نتیجه چنانچه هنرجو دوره را خوب طی کند و شرایط کار هم برای آنها مساعد باشد می توانند بلافاصله  جذب بازار کار شوند.

انتهای پیام

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir