دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
دوشنبه 5 آذر 1397 بازدید: 6385

جهاد دانشگاهی هنر برای اولین بار در ایران اقدام به برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق کرده است. در این دوره سعی می شود مربیانی تربیت شوند که به راحتی بتوانند در پیش دبستانی ها، مدارس، مهدکودک ها، کانون های تربیت کودک و نوجوان، فرهنگسراها و... با کودکان و نوجوانان کار کنند.اما این دوره دقیقا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، همانطور که مطرح شد این دوره برای مربیان کودک و علاقه مندان به رشته نمایش طراحی شده و برای اولین بار در ایران با کمک اساتید مطرح رشته نمایش از جمله آقای منوچهر اکبرلو این دوره تدوین و سرفصل‌های این دوره در شورای تخصصی آموزش جهاد دانشگاهی هنر تصویب و از زمستان امسال اجرا می شود.
مربیان کودک در مراکز آموزشی می توانند از طریق اجرای نمایش توانایی های کودکان و نوجوانان را ارتقاء بخشند و از طرف دیگر مهارت های ضروری را به آنها آموزش دهند.امروزه هنر نمایش کارکردهای زیادی را به خود اختصاص داده؛ از جمله این کارکردها آموزش به کودکان و نوجوانان از طریق بازی و نمایش است.
نمایش خلاق براساس بازی نمایشی بوجود می آید و یک شکل طبیعی نمایش برای کودکان است. درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را می توان نمایش غیر رسمی دانست که در آن صحنه ای وجود ندارد و اعمال و گفتار کودکان بداهه شکل می گیرد.مربی با کودکان حرف می زند تا نظرهای آنها شکوفا شود. این نظرها در تمرینها و بازیهای نمایشی پرورش می یابد. در اصل مربی نقش راهنما را ایفا میکند. در نمایش خلاق لباس و لوازم مهم نیستند، چون شخصیت پردازی درست، از حرکت بدن، پانتومیم و گفتار بداهه ناشی می شود. ممکن است از وسایل ساده و در دسترس نیز استفاده شود ولی الزامی نیست. در نمایش خلاق تفاوتی بین بازیگران و تماشاچیان وجود ندارد، وقتی گروهی از کودکان صحنه ای را بازی می کنند، دیگران تماشا می کنند و اغلب با ایجاد صداهای لازم در نمایش شرکت می کنند،در بازی بعدی جای این دو گروه عوض می شود و در نهایت کودکان و مربی راههایی را برای بهتر شدن نمایش پیشنهاد می دهند. هدف نمایش خلاق فراهم آوردن تجربه ای خلاق و ارزشمند برای کودکان است که در آن می توان مسائل آموزشی و پرورشی بسیاری را با ظرافت هرچه تمام جای داد.
توجه به این نکته ضروری است که کودکان اجرا را بسیار دوست دارند، بعد از آنکه مدتی با یگدیگر کار و نسبت به نمایش خود احساس آرامش کردند، می توانند آنرا برای گروهی از کودکان و حتی بزرگسالان اجرا کنند. در حقیقت نمایش خلاق را می توان یکی از پایه های تئاتر رسمی به حساب آورد ؛ در نمایش خلاق تأکید بر خلاقیت است.
از کارکرد های این دوره افزایش روحیه کار تیمی و جمعی در کودکان و نوجوانان، افزایش نقش پذیری و مسئولیت پذیری کودکان، ارتقاء و رشد خلاقیت کودکان، افزایش قدرت ارتباطات اجتماعی، بهبود قدرت بیان و رشد عواطف کودک و نوجوانان و بسیاری کارکردهای دیگر از طریق هنر نمایش و تئاتر است.
مباحث و محتوای این دوره شامل دو بخش است: بخش اول شامل آشنایی با انواع نمایش در ارتباط با کودکان و نوجوانان، مفهوم، اهداف، ویژگی‌ها و کاربردهای نمایش خلاق، خاستگاه نمایش خلاق وانجام نمایش بازی و... در بخش دوم مباحثی مانند آشنایی با تولید نمایش با کودکان و نوجوانان بر اساس داستان‌های شفاهی، داستان‌های مکتوب، اشعار و ترانه‌های داستانی ، چگونگی تعیین مشخصات یک اثر نمایشی تعیین موضوع و هدف داستان، شخصیت‌ها، مکان و زمان و... است.
اساتیدی که برای تدریس این دوره به جهاد دانشگاهی هنر دعوت شده اند، از اساتید با تجربه و مطرح رشته نمایش هستند. اقای منوچهر اکبرلو کارگردان و پژوهشگر تئاتر که این دوره زیر نظر ایشان تدوین و در حال اجرا است و خانم اکرم ابوالمعالی نویسنده، کارگردان تئاتر از جمله اساتید این دوره تخصصی هستند.
مجموعه جهاد دانشگاهی هنر بر اساس نیاز سنجی که در جامعه انجام داده و برای ارتقاء سطح کیفی آموزش به مربیان کودک و نوجوان تصمیم گرفت که دوره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان را تخصصی‌تر کند و به عنوان یک دوره تکمیلی برای آموزش مربی کودک و نوجوان، دوره تربیت تخصصی مربی نمایش خلاق را ایجاد کرد.
علاقه مندان به ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در این رشته می توانند با مراجعه به سایت www.jdart.ir و یا با مراجعه حضوری به آدرس خیابان انقلاب، ایستگاه دروازه دولت، خیابان خاقانی، شماره 81 از محتوا و نحوه ثبت نام اطلاع یابند.
متقاضیان همچنین می توانند با شماره تلفن های 5-88328652 تماس بگیرند.

 

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir