مدیر آموزش جهاد دانشگاهی هنر: آموزش در دانشگاه و آموزشگاه‌های آزاد مکمل هم هستند
چهار شنبه 19 دی 1397 بازدید: 1343

محدثه خلیلی معتقد است با توجه به مشکلات آموزشی و به روز نبودن سرفصل‌های دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد می‌توانند به عنوان مکملی برای دانشجویان رشته‌های هنر عمل کنند.
محدثه خلیلی مدیر آموزش های تخصصی_کاربردی‌هنر جهاد دانشگاهی هنر در گفت و گو با خبرنگار دفتر ایسنای دانشگاه هنر درباره تفاوت‌های آموزش در آموزشگاه‌های آزاد هنر با دانشگاه‌ها، گفت: دردانشگاه سرفصل‌های مشخصی وجود دارد که متاسفانه این سرفصل‌ها با گذشت سالیان یا تغییری نکرده و یا تغییر متناسب با شرایط روز نداشته است. یعنی کسی که در سال 80 مدرک گرفته با کسی که در سال 97 مدرک گرفته خیلی با هم تفاوتی در آموزشی که دیده اند، ندارند. به عنوان مثال به این موضوع باید دقت کرد که مثلا در سال 80نرم افزارهای تخصصی هنر مانند برای رشته های طراحی، گرافیک و غیره مثل امروز نداشتیم. هنرمندان به ناچار برای اینکه وارد بازار کار شوند باید با ابزارهای جدید نظیر همین نرم افزارها کار کنند. این مسئله حتی در رشته هایی مانند صنایع دستی نیز وجود دارد. متاسفانه این سطح از آموزش در دانشگاه ها اتفاق نمی افتد. در دانشگاه سر فصل‌ها هنوز بر اساس چارت سی سال گذشته، نوشته شده است.
او در ادامه اظهارداشت: البته نمی توانیم این مسئله را به عنوان فاکتوری برای عدم آموزش متناسب برای تمام دانشگاه‌ها در نظر بگیریم و بگوییم حتما در تمام آموزشگاه‌ها این اتفاق در حال انجام است. دانشگاه‌های مختلف متناسب با سطح دانشگاه و اساتید آن تقسیم بندی می شوند و در میان دانشگاه‌ها، برخی وضعیت بهتری دارند. اما متاسفانه حداقل در بعضی از دانشگاه‌‍‌ها همه چیز صوری اتفاق می افتد و دانشجویان برای گذراندن یک واحد درسی دوره ای در کلاس حاضر می شوند و در آخر ترم یک ژوژمان برگزار و به هر نحوی درس را پاس می کنند. در چنین شرایطی دانشجویان در نهایت بعد از خروج از دانشگاه چیزی یاد نگرفتند. همین دانشجویان برای تکمیل آموزش‌های خود مجبور هستند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند. ولی در فضاهای آزاد هم نمی توانیم یک حکم کلی دهیم ، به نظر من آموزشگاه‌های خصوصی بعضا خوب کار می کنند البته همین هم باز بستگی به مدرس دارد.
خلیلی در ادامه افزود: فضای کاری هنردر ایران متاسفانه یک مقداری باند بازی وجود دارد؛ در خیلی از رشته ها این اتفاق افتاده، مثل سینما، موسیقی و... فرضا اگر شما به افرادی که شاخه های اصلی باند هستند وصل نباشید،عملا خیلی به عنوان یک آرتیست به بازار کار معرفی نمی شوید در این شرایط برخی از آموزشگاه ها با استفاده از اساتیدی که سرشاخه هستند در واقع کار اتصال هنرجویان به اساتید را انجام می دهند.
او در ادامه گفت: اما در دوره های آزاد هنر اگر کسی بخواهد کارافرین باشد و مثلا یک کار خانگی داشته باشد، می تواند در دوره‌های آزاد شرکت کند و امکان موفقیت او زیاد است.حالا اگر کسی هم بخواهد در فضای آرتیستی هم جلو رود آموزشگاه‌های آزاد این فضا را برای او مهیا می کنند.
مدیر آموزش جهاد دانشگاهی هنر در پاسخ به این سئوال که در آموزشگاه‌های هنری عمق نگاه هنرجویان به مسائل هنری و همچنین بالا بردن دانش هنری آنها از مسائل و مشکلات آموزش در آموزشگاه هاست، برای این مسئله آموزشگاه ها چه کاری می توانند انجام دهند؟، گفت: در یکسری از رشته ها صرفا به دلیل اینکه آموزشگاه‌ها نگاه درآمد زایی به آنها دارند به این سمت رفته اند که یک چیزی را خیلی شسته و رفته و کنسروی تحویل می دهند و متقاضیان هم می بینند که اگر بخواهند دانشگاه بروند باید چهار سال وقت بگذارند اما همین دوره را در یک آموزشگاه در 6 ماه یا نهایتا 1 سال آموزش می بینند.
او ادامه داد: در چنین شرایطی هنرجویان دانش هنری پیدا نمی کنند. من همیشه به فراگیرها می گویم اگر کسی فتوشاپ بداند گرافیست نیست و فقط صرفا یاد گرفته که با فتوشاپ کار کند. هر کسی که با نرم افزار کار کند هنرمند نیست بلکه باید سواد بصری و دانش داشته باشد. در جهاد دانشگاهی ما سعی می کنیم این اتفاق بیافتد یعنی در همه شاخه ها به لحاظ چارت درسی ، دروسی را برای بالا بردن سطح دانش هنرجویان پیش بینی کردیم. مثلا مبانی و سواد بصری را تدریس می کنیم اما حتی دروس هم به تنهایی به آنها کمک نمی کند. هنرجویان باید با موزه رفتن، شرکت در سمینارها ، شرکت در نشست های هنری، شرکت در جلسات نقد هنری و اتفاقاتی از این دست سواد هنری خود را افزایش دهند. باید به این نکته دقت کرد که این جای خالی در دانشگاه ها هم احساس می شود و حتی آموزشگاه های دولتی نیز تقریبا این مشکلات را دارند اما آموزشگاه های خصوصی در این میان بهتر عمل می کنند.
محدثه خلیلی با اشاره به مشکلات آموزشگاه های آزاد هنری، اظهار داشت: بزرگترین مشکل و دغدغه تمام آموزشگاه‌های آزاد هنری درآمدزایی است. نگاه دولت به هنر خیلی حمایتی نیست. به عبارت دیگر کسی که یک آموزشگاه هنری تاسیس می کند کاملا باید متکی به خود باشد. حتی در جهاد دانشگاهی شما دقت کنید واحدهایی که در خصوص صنعت و تکنولوژی، پزشکی هستند خیلی بیشتر از ما حمایت می شوند.
مدیر آموزش جهاد دانشگاهی با اشاره به تمایل اساتید برای حضور در آموزشگاه‌های هنر، گفت: در دانشگاه یک مدرس شاید یک پایه حقوق ساعتی 10 هزار یا 7 هزار تومان دارند. یک مدرس فوق لیسانس ساعتی 7 هزار تومن حق التدریس دارد. در نتیجه وقتی می بیند با وجود صلاحیت درآمد مناسبی ندارد به ناچار جذب آموزشگاه های آزاد می شود.یک استاد در چنین شرایطی در دانشگاه برای ایجاد رزومه تدریس می کند اما وقت اصلی خود را در آموزشگاه های آزاد می گذارد چرا که در آموزشگاه ها از این اساتید حمایت بیشتری صورت می گیرد.
خلیلی در پایان با اشاره به مکمل بودن آموزش های دانشگاه و آموزشگاه های آزاد، گفت: با توجه به سرفصل های قدیمی دانشگاه‌ها، دانشجویان به سطح مهارتی کافی برای جذب بازار کار نمی رسند و ناچار هستند برای تکمیل آموزش‌های خود به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند. در چنین شرایطی آموزش در دانشگاه و فضاهای آزاد مکمل یکدیگر هستند.
انتهای پیام
 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir