بازدید سه ساعته مستندسازان از شرکت صنایع سینمایی پیروز
یکشنبه 26 اسفند 1397 بازدید: 1738
اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران به اتفاق اعضای ستادی جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از شرکت فناوری پیروز(صنایع سینمایی پیروز) بازدید کرده و در جریان مراحل تولید این واحد صنعتی قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، چهارشنبه گذشته 22 اسفند، اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران به اتفاق اعضای ستاد برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) از شرکت فناوری پیروز(صنایع سینمایی پیروز) واقع در شهرک صنعتی عباس‌آباد جاده تهران ـ مشهد بازدید کردند.
این بازدید در راستای آشنایی هر چه بیشتر مستندسازان با مراحل تولیدات صنعتی و همچنین ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر میان جامعه فیلمساز و صاحبان صنعت صورت گرفت که در نهایت به خلق و طرح ایده‌های سینمایی به منظور تولید آثار مستند در جهت معرفی هر چه بیشتر صنایع تولیدی، دستاوردهای خودکفایی ایران در حوزه صنعت و توانایی در نزد صنعتگران صورت گرفت.
در بازدید 3 ساعته انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران از این شرکت و مرکز تولیدی، ابتدا بازدیدکنندگان پای صحبت محمدرضا پیروزفر؛ مدیرعامل این کارخانه نشستند و در جریان روند تولیدی در این مرکز قرار گرفته و پیروزفر نیز به برخی از موانع موجود بر سر راه تولید، مشکلات مقطعی مربوط به عدم تأمین ملزومات و مواد اولیه اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر 40 سال است که در حوزه صنعت مشغول به فعالیت است، گفت: شاید آن زمان که ما عزم خود را برای تولید محصولات سینمایی جزم کردیم و با مهندسی معکوس و ابتدا کُپی از محصولات مشابه خارجی سعی در تولید محصولاتی از این دست داشتیم، کسی باور نداشت که بتوانیم به آن مرحله از توانمدی برسیم که اینک اغلب محصولات ما قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد و به جرئت می توانم بگویم که برخی از آنها گوی رقابت را نیز از محصولات مشابه خارجی ربوده است.
پیروزفر تصریح کرد: اوایل سال 70 بود که کار به منظور تولید ابزار و تجهیزات سینمایی در این شرکت به طور رسمی و با تشویق برخی از دوستان مسئول آغاز شد و امروز افتاخار آن را داریم که بسیاری از فعالان عرصه سینما و کارگردانان خوش‌نام وثوق و اعتماد کامل به محصولات این شرکت دارند و حتی شنیدم که یکی از مدیران فیلمبرداری سینمای ایران، از جمله پیش‌شرط‌های حضور بر سر پروژه‌های سینمایی را کار با محصولات این شرکت عنوان کرده است.
وی افزود: این شرکت از ابتدا تا به این لحظه در حوزه تولید ابزار و تجهیزان سنگین سینمایی موفق به تولید 500 دستگاه تراولینگ شده است که اکنون در جریان تولیدات سینمای و تلویزیونی از جمله افتخارات این شرکت و همکاران سختکوش من در این کارخانه محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری پیروز در ادامه گفت: ما در مقاطع گوناگونی تشویق به تولید ابزار و تجهیزاتی شدیم که هر چند نمونه خارجی آن موجود بود اما هیچ نقشه و پلان صنعتی مشخصی از ابعاد، میزان قطعات به کار رفته در آن نداشتیم تا حتی با مهندسی معکوس موفق به بومی‌سازی آن شویم لذا مجبور به صرف وقت و انرژی زیاد شدیم تا جایی‌که بعضی مواقع یک پروسه دوساله را صرف تحقیق و بررسی آن کردیم اما در شریط فعلی در زمینه تولید باکیفیت هر کدام از آنها مدعی هستیم و البته در این روزگار و شرایط بیش از هرچیز دیگری به حمایت سازمان و نهاهای متولی نیازمندیم و اینکه به جای برخی موانع‌تراشی‌ها، به دنبال مساعدی‌سازی شرایط به منظور بروز خلاقیت بیشتر در نزد کارشناسان و همکاران من باشند.
پیروزفر تأکید کرد: به طور حتم اگر نبود تلاش ساعی و پُشتکار همکاران من در این مجموعه که بدون کوچکترین چشم‌داشتی به کار مشغولند، به دلایل شرایط نه‌چندان مناسب اعتباری و اقتصادی، کار این مجموعه سال‌ها پیش به تعطیلی کشیده می‌شد اما همچنان به این فعالیت پرصلابت و سختکوش ادامه می‌دهیم و به دنبال تحقق وعده و وعیدهای مسئولان نیستیم.
این فعال صنعتی گفت: حجم تولیدات این مرکز به نسبت تولیدات شرکت‌های مطرح و برندهای مشهور در صنعت ساخت ادوات و تجهیزات سینمایی درصد ناچیزی است و به این ترتیب طبیعی است که به واسطه قیمت های گران تمام شده برای هر یک از محصولات که با استفاده از مواد و متریال مرغوب تولید و عرضه می شوند، با قیمت بالا نیز روانه بازار شوند اما هر جئت می‌توانم بگویم که قیمت هر یک از محصولات این شرکت با وجود برابری که از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی دارد، یک دوم آنهاست.
پیروزفر در پایان سخنان خود با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، گفت: برگزاری این جشنواره که هدف از آن معرفی فعالیت و تولیدات فناورانه و صنعتی در عرصه خودکفایی صنایع ایران است بسیار ارزنده و قابل اعتناست و حداقل تبعات مثبت آن این است که برخی از صنایع مهجور و ناشناخته برای مخاطبان با استفاده از این تولیدات به آنها به خوبی معرفی و منعکس خواهند شد. 
این گزارش حاکی است، در ادامه این بازدید، بهزاد رشیدی؛ رئیس دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی با تشکر از تلاش‌ها و زحمات پرسنل و کارکنان این مجموعه در طی سال‌های اخیر در جهت خودکفایی کشور در زمینه تولیدات صنعتی مرتبط با هنر و صنعت سینما، گفت: بی‌تردید این تلاش ساعی شما و همکارانتان طی این سالها با وجود مشکلات و سختی و موانعی که پیش‌رویتان بوده است، نمونه بارز یک فعالیت و کار جهادی است.
وی تأکید کرد: به طور حتم یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره معرفی صنایع، فعالیت‌های صنعتی، دستاوردهای صنعتی و خودکفایی صنعتی از منظر هنر است و ابزار سینما و تولید فیلم با محوریت این موضوع بسیار خواهد توانست که به این مهم پرداخته و نقاط قوت آن را بروز دهد و در عین حال به برخی از موانع و مشکلات در قاب تصویر در جهت رفع آنها بپردازد.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر در پایان سخنان خود گفت: درصدد هستیم تا یکی از محورهای اصلی پنجمین دوره این جشنواره را به صنایع مرتبط با هنر سینما اختصاص دهیم که ممکن است در بخش ویژه ای به این امر پرداخته و آثار سینمایی مرتبط با صنایع وابسته و مرتبط با سینما را مورد توجه قرار دهیم.
محسن استاد علی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران نیز در این دیدار با تشکر از مدیریت شرکت فناوری پیروز به دلیل ایجاد فرصت مؤثر و مستقیم به منظور آشنایی مستندسازان با روند تولید محصولات سینمایی، جدیت، پشتکار و فعالیت دلسوزانه محمدرضا پیروزفر و همکاران او را در این شرکت ستود و آن را قابل قدردانی و حمایت بیشتر از سوی مسئولان دانست و در ادامه نیز برخی ازاعضای انجمن صنفی سینمای مستند ایران به طرح دیدگاه‌ها و سؤالات خود پرداختند.
همچنین در بخش دوم این بازدید، اعضای انجمن صنفی سینمای مستند ایران با حضور در محوطه کارخانه شرکت فناوری پیروز در جریان روند کار، مراخل ساخت قطعات و مونتاژ ابزار و ادوات سینمایی قرار گرفتند که پیروزفر در هر مرحله توضیحات لازم را به آنها ارائه کرد.
در پایان نیز از سوی جهاد دانشگاه هنر به پاس سال‌ها فعالیت مستمر و مؤثر این واحد تولیدی، لوح تقدیری به محمدرضا پیروزفر؛ مدیرعامل شرکت فناوری پیروز اهدا شد.
لازم به ذکر است، دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در نظر دارد به منظور ایجاد ارتباط بیشتر میان صاحبان صنایع و فیلمسازان مستند، بازدید از مراکز تولیدی و صنعتی را در سال آینده نیز در دستور کار قرار دهد و به عنوان گام‌های دوم و سوم در این مسیر، بازدید از ایران خودرو و پارک فناوری پردیس قطعی شده است. 
 

 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir