هدفمندی دفتر تئاتر کاربردی/تربیت و تجهیز نیروی کارشناس برای ارائه خدمات تخصصی
دوشنبه 27 آبان 1398 بازدید: 1332
پس از گذراندن دو دوره موفق تربیت مربی نمایش خلاق در مرکز آموزش‌های تخصصی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی هنر، الزام دیگری پیش آمد و آن اینکه هنرجویان این دوره‌ها با فعالیت حرفه‌ای خود در قالب نهادی منسجم، علاوه بر خروج این عرصه از مهجوریت، بر جنبه‌های کاربردی آن تأکید کنند و در این راستا دفتر تخصصی تئاتر کاربردی شکل گرفت. 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، نمایش خلاق به عنوان یکی از عرصه‌های مؤثر و پویا در زمینه پرورش خلاقیت و مهارت‌افزایی به ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان مطرح است که البته از منظر نمایش کاربردی نیز می‌تواند در پیشبرد اهدافی که در مواجهه با اقشار دیگر مردم مدنظر است، مورد استفاده قرار گیرد.
با این وجود اما به غیر از اقدامات پراکنده و غالباً خودجوش در عرصه نمایش خلاق که بیشترین نمود آن را می‌توان در جریان اقدامات تأمینی سازمان بهزیستی و مشخصاً مربیان مهدهای کودک و پیش‌دبستانی دید، تاکنون هیچ اقدام نظام‌مندی که ابتدا منجر به تربیت مربی نمایش خلاق شود و پس از تجهیز آنها به دانش این کار، احتیاجات نهادها و سازمان‌های متقاضی با اعزام این مربیان مرتفع شود را شاهد نبودیم و اغلب با این مسئله مواجه شده‌ایم که در عرصه عمل و البته بیشتر در بحث مسائل تربیتی و آموزشی مرتبط با مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها، مربیان بدون اشراف به شیوه‌های درست آموزشی، تنها متکی به دانسته‌ها و داشته‌های علمی خود که اغلب مباحث متفرقه و غیرمرتبط با موضوع را شامل می‌شوند، به کار گمارده می‌شوند.
جهاد دانشگاهی هنر با چنین رویکرد و احساس نیاز به برخورد و پرداختی کارشناسی و هدفمند به این مقوله، از مدت‌ها قبل طرح ایجاد جریانی با محوریت نظام‌مند‌سازی آموزش و ارائه خدمات تخصصی در حوزه نمایش خلاق و به طور کلی تئاتر کاربردی را پیگیری کرد که البته این امر با توجه به برخی کاستی‌ها و البته در برهه‌ای عدم اقبال از سوی مسئولان و متولیان این عرصه با افت و خیزهایی همراه شد.
مرکز آموزش‌های تخصصی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی هنر، اخیراً و طی برگزاری دو دوره موفق تربیت مربی نمایش خلاق، گامی جدی در جهت تحقق هدفی که از مدت‌ها پیش در سر می‌پروراند، برداشت که البته این دوره با پذیرش هنرجویانی مستعد و پویا و خلاق موجب شد تا مقوله پرداختن به نمایش خلاق و اصولاً سایر گونه‌های تئاتر کاربردی همچون تئاتر شورایی، تئاتر پداگوژیک و البته مبحث تئاتر درمانی با جدیت بیشتری در جهاد دانشگاهی هنر مطرح شود تا آنجا که این امر منتهی به تشکیل دفتر تخصصی تئاتر کاربردی ذیل جهاد دانشگاهی هنر شد تا زین پس ارائه خدمات آموزشی و تخصصی به علاقه‌مندان، نهادها و سازمان‌های متقاضی متولی تئاتر کاربردی شکل و شمایلی منسجم‌تر به خود بگیرد.
برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتباط این دفتر با سازمان‌ها و نهادهای خدماتی به منظور تربیت و اعزام کارشناس و مربی از بدو تشکیل آن در جهاد دانشگاهی هنر به مدیریت اکرم ابوالمعالی با جدیت در حال پیگیری است تا علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب دوره‌های مقدماتی و پیشرفته، مشارکت این دفتر در زمینه امر پژوهش، شرکت در رویدادهای تئاتری، خدمات مشاوره‌ای و تربیت و اعزام کارشناس و مربی به منظور ارائه خدمات تخصصی شتاب بیشتری را شاهد باشد.
به همین بهانه در قالب گفت‌و‌گو، برخی از هنرجویانی که دوره تربیت مربی نمایش خلاق را در مرکز آموزش‌های تخصصی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی هنر گذرانده‌اند، در مورد نمایش خلاق، ضرورت آشنایی و پیاده‌سازی آن در مراکز آموزشی و همچنین اشتغالزایی به واسطه پرداختن به آن به اظهارنظر پرداختند.
سُرور خسروانی یکی از هنرجویان دوره تربیت مربی نمایش خلاق جهاد دانشگاهی هنر با مثبت ارزیابی کردن این دوره و طرح مباحث جدید در آن از سوی مربی آن، گفت: من هم‌اکنون مربی نمایش خلاق هستم و گذراندن این دوره در تعامل با بچه‌هایی که با آنها کار می‌کنم تأثیرات مثبتی داشته است. گذراندن این دوره بسیار در من تأثیر خوبی گذاشت تا جایی که توانستم با نگاهی نزدیک به نگاه کودکانه با بروز احساسات بچه‌هایی که به آنها کار می‌کنم همراه شوم و به جای اندیشیدن به نتیجه و خروجی یک روند آموزشی سعی بر آن داشته باشم تا در حین بازی، بچه‌ها خود به شناخت و پیدا کردن راه‌حلی برسند.
ثمر قاسمی بدیع، دیگر هنرجوی شرکت‌کننده در دوره تربیت نمایش خلاق جهاد دانشگاهی هنر نیز حضور در این دوره را در پرورش خلاقیت نمایشی خود بسیار مؤثر دانست و گفت: گذراندن این دوره شخصاً در من ایده‌های نو و جدیدی را موجب شد و ذهن من را تربیت کرد تا با دور ریختن افکار منفی و جایگزینی آن با افکار نو سعی کنم تا در مسیر دغدغه‌های حرفه‌ای خودم توفیق بیشتری داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون به عنوان معلم در دوره پیش‌دبستانی مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: ایده‌پردازی در طول دوره تربیت مربی نمایش خلاق جهاد دانشگاهی هنر، خلاقیت هنری را در من دوچندان کرده است تا جایی‌که در محیط کلاسی از هر فرصتی استفاده می‌کنم تا با توسل به یکی از همان ایده‌های متنوع این دوره، بتوانم مباحث متنوعی را مطرح کنم.
فاطمه یادگاری از جمله هنرجویانی است که در دوره نخست تربیت مربی نمایش خلاق جهاد دانشگاهی هنر، حضور داشت و در مورد تأثیر گذراندن این دوره بر روند حرفه‌ای که آن را به انجام می‌رساند، گفت: هر چند که به طور مستقیم در زمینه نمایش خلاق جویای کار نبودم اما از موضوعات طرح شده در این دوره توانستم به نحو شایسته‌ای در عرصه مربیگری استفاده کنم.
وی با اشاره به طرح مباحث علمی در کنار کار عملی ارائه شده در این دوره آموزشی ادامه داد: شخصاً مشتاق غور و مطالعه بیشتر در زمینه مسائل علمی و طرح موضوعاتی که با روانشناسی و جهان‌بینی کودکان سر و کار دارد بوده و هستم اما از این نظر باید بگویم که در مضیقه هستیم یعنی منابع مکتوب قابل استناد برای تکمیل شدن میزان آگاهی خود را در اختیار نداریم.
ستایش رشیدی دیگر هنرجویی که دوره تربیت مربی نمایش خلاق را در مرکز آموزشی تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی هنر گذرانده است، گفت: شرکت در این دوره خلاقیت نمایشی من را تا حدود زیادی افزایش داد اما باید بگویم که توقع بیشتری داشتم و البته شاید به دلیل کمبود وقت طرح برخی مسائل بیشتر در این دوره مقدور نبود.
وی ادامه داد: بهتر است اینگونه مسئله را مطرح کنم که توقع می‌رود فردی که این دوره را می‌گذراند باید قادر باشد تا به شکل مستقل چنین دوره‌ای را برگزار کند، منظورم این است که ما همچنان نیاز به گذراندن دوره‌های تکمیلی داریم و صرف یک ترم آن هم به شکل کارگاهی تنها آغاز راه است و در یک کلام برای اشراف بر روی کلیه موضوعات مرتبط با این مبحث، تمامی هنرجویان نیاز به کارورزی دارند.
آنچه که در بالا از زبان یکی از هنرجویان مبنی بر ایجاد دوره‌های پیشرفته در حوزه نمایش خلاق مطرح شد اتفاقاً یکی از دغدغه‌های اصلی جهاد دانشگاهی هنر است که منجر به تشکیل دفتر تخصصی تئاتر کاربردی شد تا فرایند تربیت مربی و کارشناسان خبره اهل فن تا رسیدن به مرحله‌ای که آنها بتوانند به عنوان مربی کارشناس در راستای ارائه خدمات تخصصی به سازمان‌ها و نهادهای متقاضی اعزام شوند، به شکلی نظام‌مند صورت گیرد.
با این وجود اما گویا برای کارآمدتر شدن دوره‌های تکمیلی تربیت مربی نمایش خلاق و آموزش سایر هنرجویان در عرصه گونه‌های دیگر تئاتر کاربردی همچون تئاتر پداگوژیک نیاز به ملزومات و مؤلفه‌های دیگری نیز داریم، در اختیار داشتم منابع به‌روز، امکانات نمایشی قابل قبول و نظایر آن که اتفاقاً سُرور خسروانی؛ هنرجوی دوره تربیت مربی نمایش خلاق جهاد دانشگاهی هنر به آن تأکید کرد و گفت: باید تعداد شرکت کنندگان در دوره‌های تکمیلی بیشتر باشد تا تبادل اطلاعاتی که میان آنها درمی‌گیرد بر جذابیت دوره بیافزاید، مضافاً بر این جهاد دانشگاهی هنر و یا هر نهاد متولی در امر نمایش خلاق باید امکانات نمایشی بیشتری علاوه بر ایجاد دوره آموزشی و اختصاص فضا برای کار کارگاهی فراهم نماید تا ایده‌ها و طرح‌های هنرجویان به شکل عینی تحقق یابد و البته گروهی از هنرجویان نیز که بیشتر در بُعد نظری قوی هستند باید در طی این دوره‌ها استعدادیابی شده و مسیر آنها در راستای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی در این عرصه که متأسفانه بسیار نیز ضعیف نیز است، تغییر کند.
انتهای پیام




 


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir