مرکز آموزش جهاد دانشگاهی هنر
جدول دوره رودوزی های سنتی - ترم پائیز 1400
دوره
|
عنوان درس |
استاد |
مدت (ساعت) |
ظرفیت |
روز و ساعت تشکیل کلاس
|
شهریه (تومان) |
1 |
رشتی دوزی |
فروز منصوری |
15 |
10 |
چهارشنبه 10-13 |
510000 |
2 |
قلاب بافی (کیف بافی) |
فروز منصوری |
15 |
10 |
چهارشنبه 13-16
|
510000 |
مرکز آموزش جهاد دانشگاهی هنر
جدول دوره چهل تکه دوزی و پته دوزی کرمان - ترم پائیز 1400
ترم
|
عنوان درس |
استاد |
مدت (ساعت) |
ظرفیت |
روز و ساعت تشکیل کلاس
|
شهریه (تومان) |
کل دوره |
چهل تکه دوزی و پته دوزی کرمان |
ساغر علیزاده |
18 |
10 |
یکشنبه15-18 |
580000 |
مرکز آموزش جهاد دانشگاهی هنر
جدول دوره جواهردوزی و روبان دوزی - ترم پائیز 1400
ترم
|
عنوان درس |
استاد |
مدت (ساعت) |
ظرفیت |
روز و ساعت تشکیل کلاس
|
شهریه (تومان) |
کل دوره |
جواهر دوزی و روبان دوزی |
مریم دهقان |
24 |
10 |
دوشنبه 16-19 |
550000 |
مرکز آموزش جهاد دانشگاهی هنر
جدول دوره گلدوزی - ترم تابستان 1400
ترم
|
عنوان درس |
استاد |
مدت (ساعت) |
ظرفیت |
روز و ساعت تشکیل کلاس
|
شهریه (تومان) |
کل دوره |
گلدوزی از مقدماتی تا پیشرفته |
ساغر علیزاده |
24 |
10 |
یکشنبه 12-15 |
480000 |
چشم اندازی به دوره آموزشی رودوزی های سنتی و مدرن
ناگزیر از صنعتی شدن اما الزام همیشگی به سنتهای دوخت
پیش از آنکه صنعت چاپ پارچه وارد ایران شود، طرح و نقشی که بر روی پارچه البسه و سایر پوشاک مصرفی ایرانیان به کار میرفت با استفاده از انواع رودوزیهایی بود که به شکل سنتی در این پیشه ـ صنعت رونق داشت. نمونهای از این شیوههای دوخت را میتوان در سرمهدوزی ، ملیلهدوزی و قلابدوزی که خاستگاه آن قزوین است و سوزندوزی، آینهدوزی و گلابتوندوزی که از سیستان و بلوچستان سربرآورد، مشاهده کرد و البته بیاندازه شیوههای دوخت که به جهت ماهیت در زمره رودوزیهایی قرار میگیرند که هم جنبه تزئینی به پارچه مورد استفاده در البسه و پوشاک میدهند و هم بیانگر باورها و عقاید بومی زادبوم ایران هستند. به این فهرست از شیوههای دوخت مورد استفاده در رودوزی پارچه میتوان شعربافی، سرمهدوزی، ابریشمدوزی، پتهدوزی، خامهدوزی، سکهدوزی و انواع و اقسام دیگری را نیز اضافه کرد که همه آنها با خاستگاههای متفاوت در پهنه سرزمین ایران مُقَوِم فرهنگ و اعتبار هنر این مرز و بوم هستند که البته با ظهور مظاهری همچون تکنولوژی و ماشینآلات صنعتی، در این عصر و زمان بیشتر جنبه تزئینی، دکوری و موزهای پیدا کردهاند. افزایش میزان تقاضا و کُندی روند تولید محصولات پوشاک و البسه با استفاده از شیوههای سنتی دوخت مورد اشاره که اغلب با استفاده از کارِ دست صورت میگیرند مهمترین دلیل برای به حاشیه رانده شدن این سنتهای نیاکانی در حوزه دوخت پارچه است، با این حال یک الزام وجود داشته و دارد و آن اینکه ظهور مظاهر فناورانه در عرصه طراحی و دوخت پارچه نباید میان ما و خاستگاههای فرهنگیمان فاصله بیاندازد و این باور باید قوت گیرد که چنین پیشرفتهایی در این حوزه، هیچ منافاتی با رجعت ما به سمت استفاده از از شیوههای سنتی دوخت و دوز پارچه ندارد.
مرکز آموزشهای تخصصی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی با کادر مجرب آموزشی خود در عرصه طراحی و دوخت پارچه در تلاش است که ابتدا تاریخچهای از سیر تحولات در این حوزه را به علاقهمندان و هنرجویان ارائه نماید و به شکلی کارگاهی مهارت هنرجویان را در آفرینش آثار هنری با استفاده از این شیوههای دوخت بالا برده و در نهایت زمینه را با اتکا به ظرفیت و خلاقیت هنری موجود در هنرجویان در راستای بروز ابتکارات و اختراعات به منظور صنعتی شدن رودوزیهای سنتی تا تولید انبوه آنها به اشکال مدرن و بهروز شده، فراهم آورد و هنرجویان با گذراندن این دورهها و کسب مهارت لازم و دریافت مدرک معتبر بیش از پیش در احیای سنتهای دوخت و دوز ایرانی با استفاده از ابزار مدرن صنعتی، اهتمام ورزند.
توجه: جهت کسب اطلاعات بیشتر به موارد زیر مراجعه نمایید.