صنعت پوشاک ما در موارد متعدد نیاز به آموزش دارد
دوشنبه 5 بهمن 1394 بازدید: 2276

 سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حسین گلشنی، الگوساز شرکت جامه پوش آرا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال 67 وارد کار پوشاک شدم و با توجه به اینکه پدرم نیز در صنعت پوشاک فعال بود، با چندین کارگاه و تولیدی همکاری کرده و به صورت تجربی کار را یاد گرفتم. به مرور زمان توانستم استانداردهای ایرانی را پیدا کنم و به این نتیجه رسیدم که استانداردهای ایران با اروپا و امریکا متفاوت است.

او در مورد این تفاوت استانداردها گفت: به راحتی می‌توان فهمید که سایز ایرانی‌ها در قد و عرض با اروپا و امریکا کاملاً متفاوت است. در کشور ما قد متوسط افراد 170 سانتیمتر است اما در اروپا و امریکا این متوسط قد به 180 و حتی 190 سانتیمتر می‌رسد، بنابراین لباسی که با متدهای غربی دوخته شود مناسب اندام ایرانی نیست.

گلشنی ادامه داد: متدهای مختلف در نهایت به خروجی تقریباً یکسانی می‌رسند اما روش کار آن‌ها متفاوت است. من اصلاً با متدهای مولر، گرلاوین و... کار نکردم و از شیوه شخصی خودم استفاده می‌کنم که مسیر ساده‌تری دارد.

او در مورد گلایه خریداران از متناسب نبودن لباس‌های آماده گفت: وقتی لباسی برای یک سایز مانند 40 تولید می‌شود و مشتری با همان سایز 40 مشکل تناسب پیدا می‌کند به دلیل این است که اندام او در بخش‌هایی دارای سایز 40 و در بخش‌های دیگر سایز 42 است. بنابراین لباس استاندارد به تن او خوب نمی‌نشیند. اما همین شخص وقتی لباس خود را به مزون سفارش می‌دهد با رفع ایرادات اندامی لباسی برایش دوخته می‌شود که متناسب است.

گلشنی با بیان اینکه نظرات مشتریان به صورت غیر مستقیم به مجموعه انتقال داده می‌شود گفت: هر مجموعه تولیدی دارای مشتریان متفاوتی از نظر سن، طبقه اجتماعی، وضعیت اقتصادی و... است. ممکن است یک نفر در میان 100 مدلی که هر شرکت تولید می‌کند از 3 طرح خوشش بیاید، اما این موضوع به معنی بد بودن سایر طرح‌ها نیست. بلکه باقی طرح‌ها هم مشتریانی با سلیقه‌های دیگر دارند. بنابراین هر محصولی که تولید می‌شود حتی اگر بالاترین کیفیت را داشته باشد منتقدانی دارد.

او که از 5 سال پیش الگوسازی با نرم‌افزار را آغاز کرده است در مورد مزایای این کار گفت: استفاده از نرم‌افزار سرعت کار را بسیار بالا می‌برد و با سرعتی دو برابر کار دستی می‌توان الگوسازی و سایزبندی را انجام داد. از نظر مصرف پارچه نیز استفاده از نرم‌افزار تأثیر مثبتی در تولید انبوه دارد و دورریز پارچه را کمتر می‌کند. الگوساز می‌تواند پیش‌بینی کند که برای هر مدل به چه مقدار پارچه نیاز دارد. همچنین دقت ترسیم الگو نیز بسیار بالا می‌رود و دوخت لباس کیفیت بهتری خواهد داشت.

گلشنی ادامه داد: معمولاً شرکت‌های فروشنده این نرم‌افزارها بعد از فروش آن‌ها دوره آموزشی برگزار می‌کنند، اما به نظر من اگر بدون قصد فروش، وارد کارخانه‌ها و تولیدی‌ها شوند و کلاس آموزشی برای آن‌ها برگزار کنند عده بیشتری متوجه فواید نرم‌افزارها می‌شوند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. هنوز بسیاری از تولیدکنندگان مخالف نرم‌افزار هستند و آن را غیرضروری می‌دانند، اما اگر معرفی خوبی انجام شود تعداد استفاده‌کنندگان از نرم‌افزار بیشتر می‌شود.

این الگوساز ادامه داد: همچنین بهتر است شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزار به جای تعریف کردن از آنچه خود عرضه می‌کنند، جامعیتی بین آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند استفاده از نرم‌افزار را جا بیندازند. کارخانه‌دارها باید از نزدیک فواید کار با نرم‌افزار را لمس کنند تا به استفاده از آن ترغیب شوند. صنعت پوشاک ما در موارد متعدد نیاز به آموزش دارد تا مشکلات زیادی که در آن هست از بین برود.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir