نوبخت خبر داد: احتمال افزایش بودجه جهاد دانشگاهی
دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 بازدید: 2029

 
دکتر محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از دستاورد‌های جهاد دانشگاهی در پارک علم و فناوری البرز در جمع خبرنگاران با اشاره به درخواست افزایش بودجه از سوی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به این‌که بودجه تحقیقاتی در سال جاری 34 درصد رشد داشته است و جهاد دانشگاهی در این میان تنها سهم 120 میلیارد تومانی دارد این امکان وجود دارد که با یک بازنگری در طرح‌ها و جلوگیری از طرح‌های تکراری و نظارت دقیق منابع بیشتری را در اختیار این سازمان قرار دهیم.

وی درباره میزان افزایش بودجه جهاد دانشگاهی گفت: این کار باید با مطالعه انجام شده و درباره‌ی آن سنجیده حرف بزنیم.

 

معاون رییس جمهور با بیان این‌که می‌توانیم به اهداف سند چشم‌انداز 1404 دست پیدا کنیم، گفت: با توجه به این‌که در بخشی از موارد اهداف سند تحقق پیدا نکرد این ایده داشت تقویت می‌شد که شاید دیگر امکان دست‌ یافتن به این اهداف وجود نداشته باشد، اما ابلاغ مجدد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال گذشته نشان داد که سند چشم‌انداز همچنان یک سند فرادست و هدف‌اش به قوت خود باقی است.

 

نوبخت با بیان این‌که دانشمندان ما در عرصه‌های مختلف از جمله هسته‌ای، صنعتی، کشاورزی، دارایی و غیره این توانایی را از خود نشان دادند، ادامه داد: جهاد دانشگاهی نیز نشان داده است که این توانایی را دارد و به همین دلیل می‌دانیم اگر برای تدوین برنامه ششم توسعه خودمان را از این ظرفیت محروم کنیم بخشودنی نیست و به همین دلیل از این سازمان برای تهیه برنامه ششم دعوت کرده‌ایم.

 

وی با بیان موارد محقق نشده از برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه گفت: برنامه پنجم توسعه 253 ماده و بیش از 1140 حکم داشت که با توجه به تعدد احکام آیین‌نامه اجرایی برای تعداد زیادی از آنها تهیه نشد که از جمله این موارد رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی بود که ما در سال اول برنامه رشد اقتصادی سه درصد، در سال‌های بعد رشد اقتصادی منفی و در سال گذشته رشد چهار درصدی را داشتیم. از سوی دیگر براساس برنامه پنجم باید نرخ بیکاری را به کمتر از هفت درصد می‌رساندیم که این مورد هم محقق نشد. بنابراین نیازمند تغییر رویکرد در تهیه برنامه ششم توسعه هستیم.

 

نوبخت همچنین در بازدید از نمایشگاه دستاورد جهاد دانشگاهی در پارک علم و فناوری البرز با بیان این‌که با گذشت 10 سال از برنامه زمانی سند چشم‌انداز 1404 در همه شاخص‌ها توفیق یکسانی نداشتیم، گفت: یکی از عرصه‌هایی که توفیق در آن متناسب با انتظارات پیشرفت علم و فناوری بود و ما نیازمندیم برای جبران آنچه در گذشته اتفاق افتاده در 10 سال آینده برخورداری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

 

وی جهاد دانشگاهی را یکی از نهادهایی دانست که می‌تواند به توسعه علم و فناوری کمک کند و گفت: بخشی از ظرفیت‌های این سازمان در همین دیدار کوتاه کاملا مشخص بود، اما البته برای کسانی که جهاد را می‌شناسند نیازی به حضور وجود ندارد، چرا که جهاد دانشگاهی برندی است که هر جا در کشور نامش باشد، افتخار و اطمینانی در جهت پیشرفت آن وجود خواهد داشت.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که برای تدوین برنامه ششم توسعه همکاری تنگاتنگی با جهاد دانشگاهی خواهیم داشت، اظهار کرد: البته این همکاری دوسویه است و این سازمان نیز برای ایفای نقش خود تنگناها و موانعی را می‌بیند که وظیفه‌ی سازمان مدیریت است که آنها را به درستی تشخیص داده و موانع را از سر راه آنها بردارند.

 

نوبخت با اشاره به موانع ارقامی و بودجه‌ای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بودجه این سازمان 120 میلیارد تومان است که رییس این سازمان تقاضای دو برابر شدن این بودجه را داشته است و من از قناعت ایشان کمال تشکر را دارم.

 

وی با اشاره به تنگناهای بودجه‌ای دولت اظهار کرد: بودجه عمومی دولت در سال 1394، 220 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان معادل پنج درصد افزایش داشته است.

 

نوبخت با بیان این‌که رشد بودجه سال جاری دولت نسبت به سال گذشته 11 درصد بوده گفت: اعتبارات عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 42 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده و حدود 20درصد افزایش یافته است.


تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی واحد هنر می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2020 jdart.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir